Het ontwikkelen van een employer brand waarbij de medewerker de rol als ambassadeur draagt. Toegepast op E5

Hogeschool Gent
2023
Simon
Geldolf
In deze proef wordt onderzocht welke maatregelen e5 moet nemen om ervoor te zorgen dat er een employer brand ontstaat waarbij medewerkers de rol als ambassadeur krijgen.
De resultaten komen tot stand door eerst de gewenste visie van het management af te toetsen, dit komt voort uit de analyse van de waarden, het EVP en de imago-audit die het management heeft afgelegd. Hierna wordt de huidige situatie in kaart gebracht, dit stelt het rapport in staat om af te toetsen hoe de medewerkers de vooruitgestreefde waarden van e5 ervaren vandaag de dag. Op basis van deze 2 gegevens worden er adviezen opgesteld die e5 in staat moet stellen om haar gewenste situatie te verkrijgen.
Meer lezen

Chief Happiness Officer: een hype of een blijvende troef voor bedrijven?

Hogeschool PXL
2020
Kyana
Smets
Genomineerde longlist Bachelorprijs
Het belang voor geluk en welzijn op de werkvloer groeit. En daar speelt de Chief Happiness Officer een belangrijke rol. Maar hoe zit het met de CHO’s in Vlaanderen? Wat is hun profiel en wat kunnen ze betekenen voor bedrijven? Dat wordt duidelijk met een onderzoek naar de Chief Happiness Officer in Vlaanderen.
Meer lezen

Rekrutering en selectie van schoolleiders in het Vlaams secundair onderwijs: HRM-proof?

Universiteit Antwerpen
2019
Kimberley
Gregoor
In Vlaanderen is gering onderzoek beschikbaar over hoe de aanwerving/selectie van schoolleiders in het Vlaams secundair onderwijs gebeurt. Het doel van dit onderzoek is om te weten te komen hoe professioneel de aanwerving van schoolleiders gebeurt in Vlaamse secundaire scholen. Dit door rekening te houden met een grotere concurrentie (spanning vraag en aanbod) op de arbeidsmarkt en de dalende leerlingenprestaties in het secundair onderwijs in Vlaanderen. Daar het leiderschap van een schoolleider significant gerelateerd is aan de prestaties van leerlingen kan het succesvol aanwerven van een performante schoolleider zeer relevant zijn voor het verbeteren/versterken van de onderwijskwaliteit. Om dit te onderzoeken is op basis van academische inzichten inzake HRM-praktijken omtrent rekrutering, selectie en onboarding nagegaan in welke mate het aanwervingsproces professioneel/academisch onderbouwd gebeurt volgens de actuele state-of-the-art van de wetenschappelijke inzichten. Een vragenlijst is verstuurd naar schoolbesturen overheen alle gewone secundaire scholen in Vlaanderen. Uit dit onderzoek is gebleken dat er in de Vlaamse secundaire scholen mogelijkheden tot verbetering zijn om de aanwerving van schoolleiders verder te professionaliseren. Een belangrijke verklaring is dat de schoolbesturen (te) veel vrijheid hebben in het kiezen hoe (professioneel) dat de aanwerving van een schoolleider verloopt.
Meer lezen

Het effect van merkincongruentie op sollicitatie- en aankoopintenties. Geloofwaardigheid als mediator.

KU Leuven
2019
Pauline
Theunis
Deze thesis onderzoekt de spill-over effecten van het consumer- en employer brand op elkaars hoofduitkomsten, namelijk aankoop- en sollicitatie-intenties. Verder wordt hierbij de variabele geloofwaardigheid als mediator opgenomen.
Meer lezen

Employer Branding bij Skatteetaten - Hoe kan sociale media bijdragen aan de profilering van een organisatie?

Karel De Grote Hogeschool
2013
Christophe
Proost
 Employer Branding bij SkatteetatenHoe kan sociale media bijdragen aan de profilering van een organisatie?Het doel van Skatteetaten is om zich bij studenten in Noorwegen te profileren als een aantrekkelijke werkgever. Het heeft een relatief oud personeelsbestand en employer branding is eveneens interessant met het oog op retentiemanagement. De hoogste prioriteit gaat naar IT-studenten. Te weinig IT’ers benoemen Skatteetaten als potentiële werkgever. Dit terwijl het een van de grootste IT-werkgevers van het land is.
Meer lezen