De verkenning van educatieve prentenboeken voor kinderen om wiskundige initiatie te onderrichten, vanuit het perspectief van grafisch en typografisch ontwerp

Hogeschool PXL
2020
Deniz
Kaya
Ontwerpstudie naar hoe een innovatieve benadering van wiskundeonderwijs aan kleuters door middel van grafisch ontwerp - illustratieve en typografische vormgeving - kan bijdragen tot onconventionele methoden voor urgente wiskundige onderwijsbehoeften.
Meer lezen

De wereld van k3: Een studie naar de educatieve rol van k3-liedjes aan de hand van een thematische analyse van de teksten en een kwalitatieve bevraging van stakeholders

Universiteit Gent
2018
Marjolein
Van Den Noortgate
In deze scriptie wordt de rol van K3-liedjes in de non-formele educatie van kinderen onderzocht aan de hand van drie kwalitatieve methoden, namelijk een thematische analyse van de teksten, een bevraging van de tekstschrijver en zangeressen van K3 en een focusgroep met kinderen.
Meer lezen

Mindfulness in de kleuterklas. Bij 4- en 5- jarigen

Thomas More Hogeschool
2011
Anika
Moeyersons
 Aandacht, aandacht!In een samenleving waar de dag van vandaag verlangd wordt dat alles snel gebeurd, ‘Time is Money’, vergeten we vaak aandacht te besteden aan de dingen die zich voordoen. Echte, bewuste aandacht is vandaag de dag ver te zoeken. We krijgen doorheen de dag zoveel te verwerken, zoveel prikkels, gevoelens en ervaringen over ons heen, dat gericht onze aandacht op iets houden niet zo eenvoudig is. Dit is ook zo in de kleuterklas. Kinderen hebben het niet altijd gemakkelijk om ‘bij de les’ te blijven. Ze dwalen af, beginnen te prullen, vallen elkaar lastig,….
Meer lezen