Secundair onderwijs door de bril van ouders

Lieve
Smeyers

Weten scholen wel wat ouders van hen verwachten?

Scholen en leerkrachten worden geconfronteerd met leerlingen wiens ouders verschillende verwachtingen en opvattingen hebben over kwaliteitsvol onderwijs. Dat blijkt uit de masterscriptie van Lieve Smeyers (Universiteit Antwerpen). Zij onderzocht de verwachtingen van ouders ten aanzien van de kwaliteit van het secundair onderwijs.

Smeyers, student in de Opleidings- en Onderwijswetenschappen, interviewde ouders met minstens één kind in de eerste graad van het secundair onderwijs. Deze ouders zijn van mening dat kinderen, afhankelijk van hun talenten en capaciteiten, hun hoogst mogelijk niveau moeten kunnen bereiken. Bovendien moeten jongeren een richting kunnen vinden waar hun interesse en talenten liggen.

“Ouders vinden het dan ook positief dat er een verscheidenheid aan onderwijsvormen en richtingen bestaat. Belangrijk is echter wel dat de school, en vooral de leerkrachten, de nodige inspanningen leveren om leerlingen te helpen slagen in de richting die ze wensen te volgen.”

Verscheidenheid in verwachtingen
In hun verwachtingen ten aanzien van kwalitatief onderwijs verschillen de ouders echter wel. De mate waarin de school nadruk moet leggen op kennis of ook meer aandacht moet besteden aan persoonlijke, culturele en maatschappelijke vorming is een eerste punt waarin ze zich van elkaar onderscheiden. In welke mate leerkrachten aandacht moeten besteden aan differentiatie is een volgend discussiepunt. Zo vindt een deel van de ouders dat minder sterke kinderen een meer passende onderwijsvorm moeten kiezen. Tevens verschillen de ouders in het onderzoek in hun mening over het opnemen van kinderen met een beperking in het gewoon onderwijs. Een vierde punt waarin ouders zich van elkaar onderscheiden is de mate waarin ze discipline en strengheid wensen.

Niettegenstaande de ouders duidelijk verschillen in hun mening over wat kwaliteitsvol onderwijs is, kiezen ze echter niet voor verschillende scholen. Een belangrijke reden daarvoor is dat ouders vaak geen bewuste en geïnformeerde schoolkeuze maken voor het secundair onderwijs.

“Het gevolg hiervan is dat scholen en leerkrachten geconfronteerd worden met ouders die tegengestelde verwachtingen hebben. Aangezien men vanuit de school van de ouders steun verwacht bij het onderwijzen en opvoeden van de jongeren, is het belangrijk dat leerkrachten en directie op de hoogte zijn van de verwachtingen die de ouders hebben. Deze kennis kan helpen het onderwijs kwalitatief beter uit te bouwen”


Meer weten?

Lieve Smeyers: Lieve.Smeyers@gmail.com

Promotor prof. dr. Jan Vanhoof: jan.vanhoof@ua.ac.be

 

Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2013
Thema('s)