Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.
Ontwikkeling van een algoritmisch design framework om een nieuwe, innovatieve ondersteuningsmethode in beha's te introduceren.
Onderzoek naar een alternatieve steunvoorziening in een beha. Dit door middel van parametrisch ontwerpen en borduren op textiel. De verificatie werd gedaan aan de hand van gebruikstesten.
De scriptie bestaat uit een framing analyse waarbij op zoek wordt gegaan naar de slachtoffer- en daderframes die gebruikt worden in de Vlaamse gedrukte media inzake seksueel grensoverschrijdend gedrag. Aan de hand van inductie en deductie worden variabelen geëxtraheerd uit Vlaamse krantenartikels (De Morgen, De Standaard en Het Laatste Nieuws). Deze variabelen worden nadien geclusterd in grotere frames en getest op hun interne samenhang.
Hoe kunnen we advies over nieuwe technologieën in kleinschalige cassava productie in Tanzania zo personaliseren, dat de boeren het advies ook gaan opvolgen?
Deze thesis stelt het concept van ‘de algoritme paradox’ voor, waarin wordt aangenomen dat de attitudes en kritische bezorgdheid van gebruikers niet in lijn is met hun consumptiegedrag van sociale media. Om deze tegenstrijdigheid tussen attitudes en gedrag te onderzoeken ontwikkelden we Instawareness, een online interface met als doel de onwetendheid over het Instagram selectie algoritme te verminderen. De resultaten van deze thesis leveren een unieke bijdrage omtrent hoe indirect om te gaan met filter bubbles en kunnen ze ondersteuning bieden bij verdere ontwikkelingen van het huidige beleid inzake me-diawijsheid.
Deze scriptie legt zich toe op de beeldvorming van de DSK-affaire in de Belgische krant De Morgen. Het gaat over de representatie van de affaire, met een nadruk op de rol van de spilfiguren en de wisselwerking tussen media en politiek.
Is gepersonaliseerde televisiereclame hét antwoord op advertising avoidance via IDTV door een 'relevante reclame-ervaring op maat' naar het hele huishouden te richten?
Is gepersonaliseerde televisiereclame het antwoord op advertising avoidance via IDTV door een 'relevante reclame-ervaring op maat' naar het hele huishouden te richten?
Geef burn-out geen kans, verpleeg vanuit talentenDe waarde van talentgericht werken ter preventie van burn-out bij verpleegkundigenEen 35-jarige vrouw is net terug op de kamer. Haar beide borsten werden deze ochtend geamputeerd want twee weken geleden werd er een kwaadaardige borstkanker vastgesteld.De verpleegkundige van dienst wast het ontsmettingsmiddel rond de wonde van de vrouw weg. Ze zegt geen woord. Ze wast zoals ze het laatste jaar al zoveel patiënten na een moeilijke ingreep gewassen heeft: routineus, kil, als een machine. “Je mag niets eten, over 6 uur mag je een slokje water”.
“Joepie! De reclame herkent mij!”De combinatie internet, jongeren en persoonsgegevens heeft in verleden reeds vaak stof doen opwaaien in parlementen, commissies en kranten. Onze maatschappij is achterdochtig als het gaat over het verzamelen van persoonsgegevens door commerciële giganten. Dat geldt eens te meer als het gaat over de gegevens van “weerloze” kinderen of jongeren. Is deze achterdocht gerechtvaardigd?
Waarom geloven mensen? Omdat ze troost nodig hebben? Omdat ze dingen willen verklaren? Dat zijn geen juiste antwoorden, gezien het vermogen om te geloven eerst moet ontstaan, om het dan pas als troost of verklaring te kunnen aanwenden.
Als we kijken naar de structuur van onze hersenen, en de miljoenen jaren evolutie die de mens achter de rug heeft, dan zien we enkele interessante neurologische mechanismen die de kiemen van het geloof zaaien.
Onze voorouders leefden gedurende miljoenen jaren in hechte groepen, en ontwikkelden hiervoor speciale cognitieve vermogens.
Onderzoek naar BV’s in de politiek levert verrassende resultaten op. BV’s zijn meerwaarde in de politiek Elke verkiezing opnieuw trekken politieke partijen een nieuw blik Bekende Vlamingen open om hun lijsten op te fleuren. Gelijktijdig doppen perscommentatoren hun pennen in vitriool om het fenomeen met de grond gelijk te maken. Onterecht meent Frederik De Swaef die onderzoek deed naar BV’s die opkwamen bij de lokale verkiezingen in 2006. Bij de laatste lokale verkiezingen op 8 oktober 2006 bevolkten een record aantal BV’s de kieslijsten.