Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Executieve functies

VIVES Hogeschool
2023
Marthe
Vanmeerhaeghe
Executieve functies hebben een grotere invloed in het onderwijs dan we zouden denken. Maar wat zijn executieve functies? Hoe kan ik deze inzetten in de klas? Hoe kan ik de executieve functies van kinderen trainen? Hier probeerde ik een antwoord op te vormen.
Meer lezen

Kritische analyse maken en lessenpakket ontwerpen m.b.t. drugs, alcohol en slaap

Hogeschool PXL
2022
Kara
Verjans
  • Chelsy
    Bos
In dit onderzoek gingen wij op zoek naar wat er ontbrak in de lessenpakketten rond alcohol, drugs en slaap. Uit ons onderzoek is gebleken dat er drie belangrijke elementen missen in de bestaande lessenpakketten. Lees zeker verder en ontdek hoe wij onze lessenpakketten tot stand hebben gebracht, rekening houdend met de noden van de leerlingen en leerkrachten.
Meer lezen

Kritische analyse maken en lessenpakket ontwerpen m.b.t. drugs, alcohol en slaap

Hogeschool PXL
2022
Chelsy
Bos
In dit onderzoek gingen wij op zoek naar wat er ontbreekt in de lessenpakketten rond alcohol, drugs en slaap. Uit ons onderzoek is gebleken dat er drie belangrijke elementen missen in de bestaande lessenpakketten. Lees zeker verder en ontdek hoe wij onze lessenpakketten tot stand hebben gebracht, rekeninghoudend met de noden van de leerlingen en leerkrachten!
Meer lezen

Het Byzantijnse rijk, een verRijking in de klas

Hogeschool PXL
2019
Anouk
Doumen
Onderzoek naar de bruikbaarheid van Byzantium als lesonderwerp. Tevens zijn er rondom dit lesonderwerp twee lessen uitgewerkt voor het 3e leerjaar in secundair onderwijs. De lessen richten zich op de vernieuwende eindtermen, met extra aandacht voor multicultureel perspectief, vaardigheden, causaal redeneren en differentiatie.
Meer lezen

TOPspel voor kleuters

Hogeschool PXL
2018
Jasmine
Gijbels
Leerkrachten zitten vaak met de handen in het haar en weten niet hoe gepast te reageren op het moeilijk gedrag van kleuters. Met mijn onderzoek wil ik de principes van TOPspel een methode bestemd voor de lagere school, dat beginnend probleemgedrag preventief verminderd, aanpassen naar een kleutervriendelijke methode ‘Gedraag je Rijk’. Dit heb ik uitgewerkt in een handleiding met activiteiten a.d.h.v. een leerlijn.
Meer lezen

Feesten in verschillende culturen

Odisee
2015
Shauni
Perdaens
Elke dag feest dankzij de vele verschillende culturen in ons huidig onderwijs!Stel je voor… Je wandelt op paaszondag door te winkelstraten en wordt aangesproken door een islamitische vrouw die je een ‘vrolijk Pasen’ wenst. Jij, op jouw beurt, geeft je buurman ieder jaar opnieuw een wenskaart met daarop ‘fijn offerfeest’. Een joodse jongen uit het vijfde leerjaar, mag van zijn juf een echt joods Loofhuttenfeest organiseren in de klas. Plots wordt het citaat van Dhr.
Meer lezen

Waarom en hoe differentiëren naar boven voor wiskunde (in de tweede graad)?

Odisee
2015
Sofie
Van Malderen
Artikel bachelorproef "Waarom en hoe differentiëren naar boven voor wiskunde (in de tweede graad)?"Differentiëren is noodzakelijk! Zowel differentiatie naar boven (voor sterke leerlingen) als differentiatie naar beneden (voor minder sterke leerlingen) is essentieel. Net zoals Vygotsky zegt moet je elke leerling uitdagen in zijn/haar zone van naaste ontwikkeling.
Meer lezen

M-decreet: taalbadkoffer voor anderstalige kinderen

VIVES Hogeschool
2015
Deborah
Pinsard
  • Margo Vansteeniste
    Justien Catteeuw
  • Eveline Maes
M-decreet: Hoe kunnen redelijke aanpassingen, door middel van een taalbad, anderstalige nieuwkomers ondersteuning bieden om zo de overgang van de derde kleuterklas naar het eerste leerjaar te versoepelen? Inleiding M-decreetIn het onderwijs zal het M-decreet de komende jaren een essentiële rol innemen. Onderwijs ligt namelijk aan de basis van elk beginnend en opgroeiend leven in onze maatschappij. Het M-decreet heeft als doel om via redelijke aanpassingen het onderwijs nog toegankelijker te maken.
Meer lezen

Kansrijk onderwijs voor kansarm ... hoe krijg je hen voor leren warm?

AP Hogeschool Antwerpen
2007
Marleen
Versieck
Kansrijk onderwijs voor kansarm … hoe krijg je hen voor leren warm ?


Inleiding

De onderwijswereld kende de laatste jaren een niet te stuiten vernieuwingsdrang. Deze vernieuwingen zetten de scholen aan tot structurele aanpassingen. In de vernieuwde leerplannen met de eindtermen of ontwikkelingsdoelen, in het GOK-beleid waarbij het hele team een gemeenschappelijke en ethische keuze rond gelijke onderwijskansen uitwerkt en in het zorg-decreet voor extra ondersteuning, is een rode draad merkbaar.
Meer lezen

Techniek, een saaie boel?! Een nieuwe leerlijn techniek.

UC Leuven-Limburg
2005
Ine
Sluismans
  • Ellen
    Boutsen
Techniek, een saaie boel?! Een nieuwe leerlijn techniek

Boutsen E., Sluismans I.

 
De papa van Jan is in de weer met hamer, zaag, hout en wat nageltjes, en opeens heeft hij een mooi nestkastje gemaakt. Dat wil Jan ook kunnen!
 
De mama van Lies verbindt enkele draden en ineens brandt de lamp weer. Lies vraagt zich af hoe dat kan.
 
Inleiding
 
Wij kozen voor dit onderwerp omdat er in de eerste plaats vraag was vanuit de stagescholen.
Meer lezen