Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Toepassing van bewegingssensoren in de topsport: een kwaliteitsanalyse van de VERT

Hogeschool Gent
2020
Neil
Oerlemans
In de scriptie “toepassing van bewegingssensoren in de topsport: een kwaliteitsanalyse van de VERT” wordt getracht de werking en toepassing van de VERT in de topsport te achterhalen. De VERT is een bewegingssensor die in staat is om variabelen te meten tijdens een training of wedstrijd. Dit geeft de mogelijkheid om data te meten die nauwkeuriger de inspanningen van een atleet analyseren.

Vooreerst wordt in een literatuurstudie de mogelijk meetdata weergegeven. Hierbij wordt op één soort data gefocust: de spronghoogte. Eens de focus bepaald is, worden enkele mogelijkheden gegeven om de spronghoogte te meten om uiteindelijk tot het onderwerp van deze scriptie te komen: de VERT. Om de meetdata beter te kunnen interpreteren moet men eerst de werking van de sensor begrijpen. Hierna wordt een kwaliteitsanalyse uitgevoerd om te kijken hoe betrouwbaar deze sensor is en om een verklaring te zoeken voor eventuele uitschieters. Om de scriptie af te ronden wordt uitgelegd hoe de VERT kan gebruikt worden om prestaties in volleybal te verbeteren.

De kwaliteitsanalyse toonde aan dat de VERT een betrouwbare manier is om prestaties tijdens een training of wedstrijd te meten. Deze sensor maakt gebruik van de flight time om de spronghoogte te berekenen. Met de flight time wordt de tijd bedoeld waarbij een atleet zich in de zweeffase bevindt. De kwaliteitsanalyse bevestigde dat de gemeten spronghoogte iets hoger wordt ingeschat dan de werkelijke spronghoogte en dat deze gemanipuleerd kan worden in functie van de houding van de benen bij de landing (benen al dan niet intrekken).
Meer lezen

Riglo - Improving Neuromuscular Monitoring

Vrije Universiteit Brussel
2020
Hugo
Carvalho
  • Michael
    Verdonck
  • Patrice
    Forget
  • Johan
    Berghmans
  • Lieselot
    Geerts
  • Wilfried
    Cools
De scriptie gaat over Neuromusculaire monitoring binnenin de anesthesie domein. Hiervoor werd een specifieke smartphone app ontwikkeld die de anesthesisten helpen om de spierslapte van patienten te meten tijdens een operatie. De scriptie houdt simultaan een meta-analyse (met analyse van confidence in network meta-analysis) van de effect van neuromusculaire monitoring in post-operatieve residuele paralyse, alsook een published enquete van de confidence van anesthesisten in mobile applications en peripherals voor anesthesie gebruik.
Meer lezen

Assisted living bij ouderen met dementie

KU Leuven
2018
Erika
Coppens
De invloed van ondersteund wonen op de levenskwaliteit, het dagelijks functioneren en het gedrag bij ouderen met dementie en hun mantelzorgers.
Meer lezen

Virtuele Revalidatie met Microsoft Kinect

Hogeschool PXL
2015
Simon
Verbeke
Stel je voor: je hebt pas een ongeval gehad, je ruggengraat is gekwetst, en je armen werken niet meer zoals voorheen. Er wacht je nu een lang proces van revalidatie en therapie. Je zal opnieuw moeten leren je tanden poetsen, je haar kammen, drinken, en zoveel meer. Wat eerst vanzelfsprekend was is nu een reusachtige opgave. Nu moet je elke week, of zelfs meerdere keren per week, naar de praktijk van de therapeut, waar je al deze handelingen terug gaat aanleren. Het duurt lang, en het wordt snel saai. De kosten om steeds naar de praktijk te gaan kunnen ook snel oplopen.
Meer lezen

Videogames in Generaties: Structuren, Strategieën, Standaardgames

KU Leuven
2009
Tim
Tavernier
 
                                                                                              Tavernier Tim
 
De Eerste Videogame Historiek is er!
 
“Videogames are the new rock ’n roll” zei meesterontwerper Shigeru Miyamoto, gezien als de Steven Spielberg van videogames, over zijn job als gameontwikkelaar. Rock ’n roll is ook deze eerste geschiedenis van videogames: energiek, grensverleggend en rebels. Getiteld Videogames in Generaties: Structuren, Strategieën en Standaardgames.
Waarom?
Meer lezen

Headbanging Orkest met behulp van bewegingssensoren en wireless links

Universiteit Gent
2008
Bart
Kuyken
  • Wouter
    Verstichel
Nintendo Wii 2.0?

 
Hoe kan een gamer zich meer inleven in een computerspel? Hoe kan muzikaliteit bij kleuters gemeten worden? Hoe kunnen epilepsieaanvallen betrouwbaar en eenvoudig gedetecteerd worden zonder opzichter? En hoe kan dit alles gecombineerd worden door een en hetzelfde systeem?
 

Centraal in dit artikel staat het woord beweging. De uitdaging is om menselijke beweging eenvoudig en nauwkeurig in kaart te brengen.
Meer lezen