Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Leopold II, het ultieme taboe? De lessen over de Belgische koloniale geschiedenis in GO!-scholen in Brussel en de Vlaamse Rand

Vrije Universiteit Brussel
2021
Julie
Hardy
Een onderzoek naar de inhoudelijke en didactische keuzes die geschiedenisleerkrachten maken rond de lessen over de Belgische koloniale geschiedenis in GO!-scholen in Brussel en de Vlaamse Rand.
Meer lezen

Contextgebonden instructie in kritisch denken: the way forward?

KU Leuven
2020
Maren, Britt, Lieselot, Paulien
Lambrichts, Raeymaekers, Van den Branden, Van Malderen
In dit interventieonderzoek onderzochten vier studenten uit de Educatieve Master Talen of leerlingen uit het Vlaams secundair onderwijs de leerstof kritischer verwerkten wanneer de leraar expliciete instructie toepast dan wanneer er geen sprake is van dat laatste.
Meer lezen

Het Byzantijnse rijk, een verRijking in de klas

Hogeschool PXL
2019
Anouk
Doumen
Onderzoek naar de bruikbaarheid van Byzantium als lesonderwerp. Tevens zijn er rondom dit lesonderwerp twee lessen uitgewerkt voor het 3e leerjaar in secundair onderwijs. De lessen richten zich op de vernieuwende eindtermen, met extra aandacht voor multicultureel perspectief, vaardigheden, causaal redeneren en differentiatie.
Meer lezen