Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Hoe kunnen we het concept van de ‘Piraminder’ laten leven op de kleuterschool?

Margot Denys Sophie Catteuw
Wij focusten ons op duurzame ontwikkeling bij kleuters. We maakten hiervoor gebruik van de Piraminder (Netwerk Bewust Verbruiken). Deze voorstelling maakten we concreet en bevattelijk voor de oudste kleuters.

Blij verwachten wordt verdriet

Ine / Cindy Berghman / Casier
De bachelorproef omvat een grondige literatuurstudie betreffende de informatiebehoefte van koppels na afwijkende prenatale screening en/of diagnostiek. Met de verkregen informatie werd een website opgebouwd die voldoet aan deze informatienood.

Wie wordt er (nu) nog leraar?

Aron Decuyper
De laatste decennia lijkt het lerarenberoep (al dan niet sterk) gezakt qua waardering vanuit de maatschappij. Vanuit een grote bevraging (1000) respondenten tracht men te achterhalen of er al dan niet een onderwaardering is. Eveneens wordt er gezocht naar manieren om het lerarenberoep te (her)opwaarderen, zoals meer mannen in het onderwijs, een hoger loon, etc.

Onderzoek naar bescherming van ‘core’ vaccins bij honden met de Vaccicheck® titertest

Lore-Larissa Devroe-Danschotter
In deze scriptie wordt de bescherming van core-vaccins bij honden onderzocht met behulp van een titertest. Hiermee willen we enerzijds de positieve effecten van het titeren in de verf zetten en anderzijds onderzoeken of het wel veilig is om honden slechts driejaarlijks te vaccineren. Daarbij willen we ook de onderlinge verschillen op basis van ras, geslacht, leeftijd, soort vaccin,… onder de loep nemen en stilstaan bij de beperkingen en negatieve punten van het gebruik van sneltesten.

De invloed van het hoofddoekenverbod op adolescente moslima's

Kawtar Bakir
In onze samenleving is het dragen van een hoofddoek op veel secundaire scholen niet toegestaan. Dit onderzoek geeft een beeld van de invloeden van dit hoofddoekenverbod op psychologische en professionele facetten in het leven van hoofddoek-dragende meisjes in het secundair onderwijs in Vlaanderen. Deze bachelorproef is een stem van de hoofddoekdragende scholieren en de psychologische analyse die erachter zit.

Hoe kunnen leerkrachten inspelen op de verschillende gezinsvormen waarin leerlingen uit het secundair onderwijs opgroeien?

Emma Vandenbussche
In deze scriptie worden zeven verschillende gezinsvormen van dichtbij bekeken. Er worden in deze scriptie tips, verdeeld op zeven vlakken, gegeven over hoe leerkrachten kunnen omgaan met die verschillende gezinsvormen in hun klas. Deze scriptie kwam tot stand door gesprekken met leerlingen en leerkrachten.

Visuele wiskunde

Astrid De Vriendt
Visuele wiskunde: een theoretische uiteenzetting en praktische toepassing via algebrategels en algeblokken
Hoe kunnen leerkrachten de mentale beeldvorming ondersteunen van leerlingen van de eerste en tweede graad secundair onderwijs in het vak wiskunde door hun instructiemethodes en materialen aan te passen?

Ontwerp en realisatie van een vouw- en inwerpsysteem

Jens Mattelaere Mathias Lambrecht Thibaud Dalgan
Het ontwerp van een volautomatische machine dat leverbonnen scant, verifieert, plooit en in een doos werpt. Dit alles binnen een tijd van 3 seconden.

Het ontwerpen van een mobiele snoezelruimte

Ward Bostoen Ward Bostoen Jolien Gijselinck Laura Lefebvre Inke Goffin Kenneth Decrock Kelly Tolpe Femke Swaenepoel Amber Vanderbergh
Vanuit VZW De Stroom werd ons gevraagd om een mobiele snoezelruimte uit te bouwen. Het doel van deze snoezelruimte is om beleving te creëren op een lager niveau, door de verschillende zintuigen te prikkelen. Als eerste zijn we op zoek gegaan naar informatie rond snoezelen en de doelgroep. Om nog extra informatie te verkrijgen werd een verkennend onderzoek uitgevoerd. Dit bij voorzieningen die werken rond snoezelen. Daarnaast hebben wij de praktische uitwerking van het project neergeschreven in dit eindrapport. Dit bevat onder andere de beschrijving van het groepsproces, ruimtes, thema’s en materialen. Vervolgens wordt de eindactiviteit besproken die
uitgevoerd werd in het buitengewoon lager onderwijs Zonneburcht te Waregem. Als laatste vindt een concreet besluit. Om onze opdracht te volbrengen zijn wij op zoek gegaan naar een caravan. Deze hebben wij volledig omgebouwd tot ’t Spetterke. Deze wordt ingezet tijdens de inclusieve speelpleinwerking die VZW De Stroom organiseert.

Wat zijn de determinanten van social freezing bij Belgische vrouwen en hoe kan de vroedvrouw hier een rol in spelen?

Megan Dhelft Liese Deslee
Social freezing is het laten invriezen van eicellen omwille van niet medische redenen. Wij waren nieuwsgierig in welke mate het onderwerp bekend is bij de medemens. We hebben dit onderzocht binnen ons praktijkdeel aan de hand van enquêtes die werden verspreid via sociale media.

The prevalence of helminths in sheep and goats in Tanzania

Charlotte Linthout
In Tanzania heb ik gedurende 3 maand fecale stalen verzameld en geëvalueerd om na te gaan wat de prevalentie is van maag-darm parasieten in schapen en geiten, om zo een beter beeld te krijgen op de gezondheid van de dieren.

Individueel Aangepast Curriculum in het Secundair Onderwijs

Eva Vanneste
Door het M-decreet zullen meer en meer jongeren met een beperking schoollopen in het gewoon onderwijs. Het is echter niet voor al die jongeren haalbaar om het gemeenschappelijk curriculum te volgen en de leerplandoelstellingen te behalen. Als er ondanks de redelijke aanpassingen geen mogelijkheid bestaat om het gemeenschappelijk curriculum te volgen, kan de leerling overschakelen naar fase 3 binnen het zorgcontinuüm, het individueel aangepast curriculum of IAC. Dit houdt echter zowel kansen als knelpunten in.

Schaken implementeren in onze ziekenhuisschool: een meerwaarde of niet?

Lieve Verswijvel
In deze scriptie onderzoek ik of en hoe schaken een meerwaarde kan bieden in onze ziekenhuisschool. Voor mijn onderzoek leg ik me toe op drie patiëntengroepen: leerlingen met functionele klachten, leerlingen met een lichte en matige verstandelijke handicap en leerlingen met een NAH.

Reanimeren anno 2017: doeltreffendheid nagaan van de reanimatieplank en de alterneringsmatras tijdens een reanimatie op een afdeling intensieve zorgen

Elien Decruyenaere
Kwantitatief onderzoek naar de doeltreffendheid van de reanimatieplank en de alterneringsmatras tijdens een reanimatie op een afdeling intensieve zorgen. Hierbij worden de belangrijkste parameters, namelijk de diepte en frequentie van thoraxcompressies, in kaart gebracht. Het cijfermateriaal wordt bekomen door het uitvoeren van verschillende scenario's op een hoogtechnologische simulatiepop.

Hoe kan een prentenboek een betekenisvolle context vormen voor een STEM-activiteit in de tweede en derde kleuterklas?

Lies Debaillie Elodie Damaye Fanny Loobuyck
STEM staat voor ‘Science’, ‘Technology’, ‘Engineering’ en ‘Mathematics’. Een betekenisvolle context is een belangrijke voorwaarde om een STEM-activiteit uit te werken. Elodie Damaye, Lies Debaillie en Fanny Loobuyck onderzochten hoe een prentenboek een betekenisvolle context kan vormen voor een STEM-activiteit in de tweede en derde kleuterklas.

Rustig Zwanger - De invloed van yoga en mindfulness op stress en angst tijdens de zwangerschap

Gladys Delepierre Zoé Foulon
In deze bachelorproef wordt een literatuurstudie gedaan over de invloed van stress en angst op de zwangerschap. Daarna bouwt het verder op de invloed van mindfulness en yoga om deze stress en angst te verminderen. Als praktisch deel werd een handleiding geschreven voor vroedvrouwen.

Besneden en beschermd?

Robby Dermaut
De scriptie werkt omtrent de infectieziekte 'hiv'. Er wordt naar voren gebracht dat circumcisie een man tijdens heteroseksuele betrekkingen tot 60% beschermingskansen biedt tegen hiv.

Is er nood aan het sensibiliseren van de vroedvrouw om een postpartum depressie beter te detecteren en te begeleiden?

Lindsay De Groote Evelyne Heyerick
Wij hebben onderzocht of de vroedvrouw gesensibiliseerd wil worden omtrent postpartum depressie.

De Techniekrace, een educatief bordspel voor het vak techniek

Kris Wuyts
Dit is een verhaal over techniek. Over de gereedschappen en materialen die je gebruikt, de beroepen in de verschillende gebieden, de veiligheid die je steeds in acht dient te nemen en de kennis om een project te realiseren.
Onderweg los je vragen op die je punten opleveren. Dompel je onder in de wereld van de techniekgebruiker en win de race!
Materiaal tot 24 spelers is aanwezig in de speldoos waardoor gedifferentieerd kan gespeeld worden.

Hoe onderbouwd irrigeren door gebruik van Internet of Things

Sam Decoster Wouter Vandewalle
Wereldwijd ligt het waterverbruik in de landbouwsector gemiddeld rond de 70%. Dit in een tijd waarin water kostbaar wordt en we een extreme vorm van waterschaarste willen vermijden. Kan het internet en meer bepaalt het “Internet of Things” dit verbruik minimaliseren en/of optimaliseren?

Hoe kunnen we de positieve omgang met elkaar versterken op de speelplaats bij de leerlingen van de bovenbouw?

Paulien Herm Lena Ballegeer Evelien Denys
Op basis van herstelgericht werken en verbindende communicatie, werkten we een kindvriendelijke methode uit. Deze methode kunnen kinderen (maar zeker ook volwassenen) hanteren om een conflict op te lossen.

Passieve warmteopwekking

Tomas Vandamme
Ik heb onderzocht als het rendabel zou zijn om het principe van energiepalen toe te passen op een putfundering, deze zouden dan als "energieputten" op de markt komen.

Postpartumpics: een visueel boek ter ondersteuning van de communicatie met kwetsbare gezinnen.

Yasmine Dubaere Cynthia Verbeke
Twee studenten vroedkunde ontwikkelden een visueel boek om communicatie met kwetsbare gezinnen in het ziekenhuis te verbeteren.

Hoe kunnen we met behulp van duurzaamheidsthema’s positieve psychologie implementeren in de derde graad van de basisschool om zo te komen tot de noodzakelijke basisvoorwaarde voor duurzamere ontwikkeling?

Dorien Klerkx
In mijn scriptie onderzoek ik de link tussen positieve psychologie en duurzaam leven. Ik ga op zoek naar een manier om kinderen positiever te leren denken en in het leven te staan en daardoor hun duurzaam gedrag te verhogen. Ik wil de twee thema's laten samensmelten tot één geheel, tot één lessenpakket.

Onderzoeksvraag: Hoe kunnen we de leerlingen van de 2e en 3e graad problematische wiskundige leerinhouden aanbieden via STEM-onderwijs zodat ze deze items beter begrijpen?

Deirdre Staessen
In het kader van onze bachelorproef voerden drie studenten een onderzoek uit naar hoe we wiskunde op een andere manier kunnen aanpakken in de klas aangezien vele kinderen hier moeilijkheden mee ervaren. Binnen het onderzoek gingen we op zoek naar het feit of de STEM-didactiek geschikt zou zijn om wiskundige moeilijkheden op een andere manier aan te bieden. We baseerden ons onderzoek op talrijke artikels, boeken en interviews met onderwijzers en directieleden en vertrekken daarbij vanuit het begrip STEM.