De ontwikkeling en verspreiding van trends

Camille Mortier
Persbericht

Waar komen modetrends vandaan?

"Er is geen begin of einde aan een trend zo werkt het niet"

Vandaag zijn chokers, witte overhemden en blote schouders de trends van het moment, morgen (lees: volgend seizoen) zien we wellicht alweer iets anders. Wie bepaalt dat het ene moment wijde broeken nog compleet uit den boze zijn en dat we het volgende moment massaal de cullotes in huis moeten halen? Zijn het de grote modeontwerpers? Of halen zij de mosterd ook elders vandaan?

De trends voor deze zomer staan intussen al een eeuwigheid vast. Al in september vorig jaar werden de toekomstige trends aan de wereld geshowd op de catwalks in Parijs, Londen, New York en Milaan en nog veel eerder werden ze door de grote ontwerpers in de vorm van collecties op de tekentafel vastgelegd. “Op de vraag hoe die trends ontstaan voor ze op de fashion weeks terechtkomen, is helaas geen rechtlijnig antwoord te geven”, zegt Hilde Francq, trendwatcher en oprichtster van het trendbureau Francq Colors. “Trends worden door een mix van verschillende factoren beïnvloed. Trendrapporten van trendwatchers zijn natuurlijk heel belangrijk want daar baseren modemerken zich deels op. Maar, ook de inspiratie van een grote designer is belangrijk.”

Ondanks de vele factoren waarmee ze rekening moeten houden, zitten ontwerpers uiteindelijk op één of andere manier op dezelfde golflengte, zonder dat ze daarover moeten overleggen. “Dat komt omdat de ontwerpers zich allemaal laten inspireren door bepaalde steden, tentoonstellingen en evenementen die in die periode aan de gang zijn. Een heel mooi voorbeeld hiervan is het Victoria and Albert museum in Londen. Een aantal jaren geleden is daar een expositie geweest over het postmodernisme van de Memphisgroep en een aantal maanden hebben we hiervan echt een echt revival gekend in stoffen en patronen van modeontwerpers”, zegt Francq.

Avant-garde

Om trends te spotten kijkt Francq naar de voorlopers die als eerste een trend in zich dragen, of zoals Francq het noemt de avant-garde of early adopters. Die avant-garde vind je vooral in grote, hippe steden zoals Tokio, Berlijn en Londen. “Ik doe dat al jaren dus voor mij is het een soort tweede natuur geworden om trends te spotten.” Vooral in de kunstsector en onder de jeugd vind je mensen die voorlopen op de mode. Het zijn mensen die zich afzetten tegen de massa. Ze willen anders zijn. “Op het moment dat wij die spotten, moeten we nog verder researchen en het volledig uitdiepen om te bewijzen dat het een trend wordt. Als we er zeker van zijn, komt het in ons tweejaarlijks color trend report. We werken daar met een volledig team aan en dat duurt ongeveer zes maanden vooraleer zo’n rapport af is.” Trendwatchers kijken vooruit in de tijd en voorspellen wat de trends zullen zijn binnen twee jaar, iets waar de consument nog lang niet mee bezig is. Ontwerpers en stoffenfabrikanten krijgen tweemaal per jaar de kans om de voorspellingen van trendwatchers aan te kopen in de vorm van trendrapporten. Die trendrapporten gaan over kleuren, maar ook over stoffen, prints, materialen en silhouetten. “Wij hebben eigenlijk de research gedaan voor hen”, zegt Francq.

Neus voor trends

In België wordt door Creamoda, de beroepsorganisatie van Belgische modeondernemingen, twee keer per jaar een trendseminarie gehouden, waarop een trendbureau de trends voor het komend seizoen (in september is dat voor herfst/winter 2017-2018) komt presenteren. “Zulke trendseminaries dienen voor de meeste bedrijven als een leidraad. Het is niet zo dat ontwerpers allemaal op zo’n presentatie of rapport wachten om hun collectie uit te denken. Die presentatie dient voor sommigen als een bevestiging dat ze goed zitten en voor anderen is het effectief een basis om te zien naar welke trends wordt gegaan”, aldus Wendy Luyckx van Creamoda. Trendwatchers zijn dan ook niet de enige informatiebron voor designers als het op trends aankomt. “Modeontwerpers hebben een goede neus voor trends. Het zijn vaak fijngevoelige mensen die aandacht hebben voor veranderingen in onze maatschappij en de lifestyle van consumenten. Tegelijkertijd halen zij inspiratie uit kunst, magazines en ander creatief werk. Voor de keuze van hun stoffen doen ontwerpers inspiratie op bij stoffenbeurzen, onder andere in Parijs. Die stoffenbeurzen hebben op hun beurt vaak een eigen trendluik dus ze weten op voorhand welke stoffen succes zullen hebben.”

Eens de trends ontdekt zijn door trendwatchers en ontwerpers en die trends omgezet zijn in kledinglijnen worden ze verspreid door magazines, modejournalisten, bloggers en celebrities. “Het zijn zij die de trends zullen bevestigen en sterker maken nadat de avant-garde ze gezet hebben. Bv’s en Belgische modebloggers zoals bijvoorbeeld Tiany Kiriloff, Sofie Valkiers en Emma Gelaude hebben een grote invloed op de consument”, zegt Luyckx.

Trendassistenten

Fashion designers moeten dus met veel factoren rekening houden, vooraleer ze kunnen beginnen ontwerpen. Ze moeten trendrapporten en –seminaries volgen, de collecties van andere ontwerpers op de fashion weeks bestuderen en natuurlijk zelf het straatbeeld, de bloggers en celebrities in het oog houden om zo eventuele nieuwe trends te spotten. Daarom hebben ze bij JBC bijvoorbeeld iemand in dienst genomen die zich met al deze factoren mag bezighouden. Avanti Bidikar mag zichzelf naast modeontwerpster dus ook de trendassistent van JBC noemen. Ze werkt telkens zes maanden vooruit om alle trends tijdig te spotten voor de hoofdontwerper van de familieketen. Die trends bundelt ze in een trendboek met ongeveer 150 verschillende kleuren en enkele thema’s die belangrijk zijn voor het komend seizoen. Daaruit kan de ontwerper een eigen selectie aan kleuren en thema’s kiezen. “We gebruiken natuurlijk niet alle 150 kleuren.”

Bidikar merkt dat voor het vinden van trends vooral op street style wordt gefocust. “Je kunt het zo bekijken: iemand, dat kan bijvoorbeeld een blogger zijn, draagt iets of draagt iets op een bepaalde manier. Wordt die persoon dan gefotografeerd, dan wordt dat vaak opgemerkt door trendbureaus of ontwerpers.” Als je trends wilt begrijpen mag je ook niet vergeten dat er geen begin of einde is aan een trend. “Zo werkt het niet”, zegt Bidikar. “Een trend groeit en verkleint, maar gaat eigenlijk nooit weg. Trend zijn meestal niet iets compleet nieuw, maar een oude trend die aangepast wordt in iets nieuw door bijvoorbeeld twee trends als franjes en crop tops te combineren tot één geheel.”

Kopieergedrag van de ketens

Ketens en confectiezaken nemen de trends tegenwoordig in spoedtempo over na de grote fashion shows. Wendy Luyckx was zelf aanwezig op de fashion week in Parijs en stond versteld van de gang van zaken op de modeweek. “Op de modeshows lopen speciale teams van de ketens rond die niets anders doen dan foto’s nemen en alles noteren wat ze daar zien. Dat wordt dan doorgemaild naar de ‘thuishaven’, om het zo te noemen. Enkele weken later ligt dat in de rekken bij die ketens en dat nog vooraleer de collecties van prêt-à-porter en haute couturelijnen zijn uitgebracht. Als je weet dat er bij spelers als Zara slechts enkele weken tijd zit tussen de tekentafel en het afgewerkt kledingstuk, hoef ik je niet te vertellen dat trends van op de fashion week razendsnel gekopieerd worden. Soms gebeurt het zelfs in die mate dat we een trend al beu zijn wanneer de kledij van de fashion week in de winkels komt.” Dit kopieergedrag en de gevolgen ervan zorgen voor frustratie bij grote merken zoals Burberry. Dit Britse modehuis heeft beslist de collecties vanaf september meteen na de modeshow te koop te stellen in plaats van zes maanden later. “Het is ook deels door sociale media dat het allemaal veel sneller moet gaan en de grote modedesigners moeten zich daar nu aan aanpassen.”

Bibliografie

Antwerpse Zes. (sd). Opgehaald van kunstbus: http://www.kunstbus.nl/mode/antwerpse-zes.html

Belgische ontwerper Anthony Vaccarello krijgt topjob bij Saint Laurent. (2016, april 4). Opgehaald van Nieuwsblad: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160404_02218395

Bernheim, N. (2015). Norine - De pionier van de Belgische Avant-Garde (1915-1952) . In The Belgians an Unexpected Fashion Story (p. 249). Lannoo.

Bidikar, A. (2016, maart 23). (C. Mortier, Interviewer)

Biografie van Raf Simons. (2012, april 10). Opgehaald van Knack Weekend: http://weekend.knack.be/lifestyle/mode/biografie-van-raf-simons/article…

Brouns, J. (2015). De Belgische mode bestaat niet. In The Belgians an unexpected fashion story (p. 249). Lannoo.

Bucci, J. (2016, februari 20). Fashion Archives: The History of the Bomber Jacket. Opgehaald van startupfashion: http://startupfashion.com/fashion-archives-the-history-of-the-bomber-ja…

Buls, A. (2016, februari 5). Burberry gooit roer om met catwalkshows en verkoopstrategie. Opgehaald van fashionunited: https://fashionunited.be/nieuws/mode/burberry-gooit-roer-om-met-catwalk…

Burberry en Tom Ford zetten modewereld op zijn kop. (2016, februari 6). Opgehaald van Nieuwsblad: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160206_02113283

Cowan, L. (2014, mei 21). Everyone's Wearing: Bomber Jackets. Opgehaald van glamourmagazine: http://www.glamourmagazine.co.uk/fashion/celebrity-fashion/2014/03/cele…

De 6+ Van Antwerpen. (sd). Opgehaald van fashioninantwerp: http://www.fashioninantwerp.be/nl/hedendaagse-mode/les-6-d%E2%80%99anve…

De modescholen op een rij: welke cursus past bij jou. (2014, augustus 20). Opgehaald van Elle.be: http://www.elle.be/nl/46567-de-modescholen-op-een-rij-welke-cursus-past…

Demuynck, G. (2015, december 21). Inspirerende vrouw: veerle windels. Opgehaald van Belmodo: http://belmodo.be/artikel/hot-topic-veerle-windels

Dirk van Saene verkoopt Walter van Beirendonck. (2012, maart 27). Opgehaald van fashionunited.be: http://www.fashionunited.be/News/Leads/Dirk_van_Saene_verkoopt_Walter_v…

edm. (2015, augustus 26). Marina Yee lanceert eigen parfums. Opgehaald van standaard.be: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150826_01835285

Elle. (2016). Elle België. Opgehaald van Elle: http://www.elle.be/nl/author/elle/

Fashion shows. (2016). Opgehaald van modeaparis.com: http://www.modeaparis.com/2/fashion-shows/Schedules/Haute-couture?type=…

Fashion shows. (2016). Opgehaald van modeaparis: http://www.modeaparis.com/2/fashion-shows/Schedules/Haute-couture

Fernand, A. (2016, januari 21). PARIS FASHION WEEK DAY 1: VALENTINO, HAIDER ACKERMANN & RAF SIMONS. Opgehaald van dmarge: http://www.dmarge.com/2016/01/paris-fashion-week-day-1-valentino-haider…

flb. (2016, januari 20). Label Dirk Bikkembergs herleeft op catwalk in Milaan. Opgehaald van nieuwsblad.be: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160120_02079546

Francq, H. (2016, mei 20). (C. Mortier, Interviewer)

Godstenhoven, K. V. (2015). De geboorte van de Belgische mode-avant-garde: doorbraak en carrières van de Antwerpse zes+1. In The Belgians an Unexpected Fashion Story (p. 249). Lannoo.

Goudblommeke, H. (2009). Nele Bernheim in het Goudblommeke over het modehuis Norine. Opgehaald van http://www.goudblommekeinpapier.be: http://www.goudblommekeinpapier.be/nl/archief/publicaties/nele-bernheim…

Higgins, S. (2013). 2013 Digital influence report. Technorati.

Isabelle. (2013, november 20). Fashion news: wat je vandaag moet weten. Opgehaald van elle.be: http://www.elle.be/nl/12511-fashion-news-vandaag-moet-weten-50.html

Jacob, J. (2013, maart 25). Actually, Bloggers DO Influence People to Buy. Opgehaald van heartifb.com: http://heartifb.com/2013/03/25/actually-bloggers-do-influence-people-to…

jvr. (2016, januari 22). Dries Van Noten maakt het bont in Parijs. Opgehaald van nieuwsblad.be: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160121_02082901

Kim Clijsters maakt kindercollectie voor JBC. (2016, maart 18). Opgehaald van nieuwsblad: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160318_02189726

km. (2016, januari 22). IN BEELD. Militaire accenten in mannencollectie Dries Van Noten. Opgehaald van standaard.be: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160122_02083615

Laia. (2015, november 9). Next spring’s must-have bomber: Chloé reversible quilted embroidered jacket. Opgehaald van laiamagazine: http://www.laiamagazine.com/shop-chloe-reversible-quilted-embroidered-j…

Luyckx, W. (2016, mei 20). (C. Mortier, Interviewer)

Mancinelli, A. (2011). Fashion:box. LANNOO.

Marina Yee. (2009, oktober 08). Opgehaald van Knack Weekend: http://weekend.knack.be/lifestyle/mode/marina-yee/article-normal-484947…

McGuire, C. (2014, november 16). Mum doesn't know best - Kim Kardashian does! Women shun fashion advice from mothers and friends and are now mainly influenced by stars like Cara Delevingne. Opgehaald van dailymail.co.uk: http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2836639/Mum-doesn-t-know-best…

Mechelen, T. V. (2015, januari 21). Van Beirendonck protesteert tegen terrorisme op Parijse catwalk. Opgehaald van hln: http://www.hln.be/hln/nl/40/Style/article/detail/2591941/2016/01/21/Van…

Mechelen, T. V. (2016, mei 6). Zara onder vuur voor exact kopiëren van kledingcollectie Kanye West. Opgehaald van hln: http://www.hln.be/hln/nl/40/Style/article/detail/2696641/2016/05/06/Zar…

Michael. (2015, juni 09). Toptalent van de Antwerpse modeacademie. Opgehaald van belmodo.be: https://belmodo.be/mode/cult-update/2014/06/09/toptalent-van-de-antwerp…

Moeran, B. (2006). More Than Just a Fashion Magazine. Kopenhagen: Copenhagen Business School.

Morosini, D. (2016, mei 6). Has Zara copied Kanye West's 'Yeezy Season 3' in their new collection? Opgehaald van Cosmopolitan: http://www.cosmopolitan.co.uk/fashion/celebrity/news/a43180/kanye-west-…

Muynck, E. D. (2016, maart 10). 'De aandacht moet terug naar de kleding'. Opgehaald van standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160211_02122399

Narinx, C. (2012). Geluk is een jurk: de modewereld van binnenuit.

Over FFI. (2009). Opgehaald van http://www.ffi.be/nl/over-flanders-fashion-institute.

Phelps, N. (2015, september 24). Moschino spring 2016 ready-to-wear. Opgehaald van vogue: http://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2016-ready-to-wear/moschino

Post, H.-M. (2016, februari 27). Het einde van de trends. Het Nieuwsblad .

Première Vision Paris. (sd). Opgehaald van premierevision: http://www.premierevision.com/presentation/premiere-vision-paris/the-co…

Raf Simons laat het breed hangen in Parijs. (2015, januari 21). Opgehaald van deredactie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/kunsten/1.2475976

Schoor, E. V. (2005). De overname van trends in de vrouwenmode door lifestyle- en modemagazines. PSW-paper 2005/3 .

Schrauwen, J., & Schramme, A. (2013). De mode-industrie in Vlaanderen gesegmenteerd. Antwerpen: Flanders Fashion Institute.

Stamkot, S. (2014, november 16). Mode-invloed van bloggers valt tegen. Opgehaald van metronieuws.nl: http://www.metronieuws.nl/mode/2014/11/mode-invloed-van-bloggers-valt-t…

Stock, M.-L. (2016, mei 18). (C. Mortier, Interviewer)

Thielemans, J. A. (2016). joythielemans. Opgehaald van instagram: https://www.instagram.com/joythielemans/

Thijm, J. (2013). The influence of fashion magazines. The influence of fashion magazines. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam.

Thomas, P. W. (sd). Chambre Syndicale Fashion History. Opgehaald van fashion era: http://www.fashion-era.com/chambre_syndicale.htm

Valkiers, S. (2013, maart 25). Thank you Vogue. Opgehaald van Fashionata: http://www.fashionata.com/fashion/thank-you-vogue

Valkiers, S. (2014). Little Black Book. Tielt: LANNOO.

Vanlut. (2010, juli 28). Mode geschiedenis 1900-1959. Opgehaald van vanlut: http://www.vanlut.be/mode/pag2.htm

Verlinden, J. (2015, juli 18). Belgsiche mode in de kijker tijdens Antwerp Fashion Festival. Opgehaald van ffi: http://www.ffi.be/nl/event/belgische-mode-in-de-kijker-tijdens-antwerp-…

Vlaamse Mode. (2016, februari 18). Opgehaald van Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaamse_mode

Walter van Beirendonck viert tien jaar kindercollecties voor JBC. (2015, september 1). Opgehaald van standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150901_01843661

Wauters, V. (2015, februari 26). Sofie Valkiers verovert de wereld. Opgehaald van hln: http://www.hln.be/hln/nl/40/Style/article/detail/2232504/2015/02/26/Sof…

Willems, L. (2016, april 29). In Cijfers: Deze Belgische modebloggers hebben de meeste volgers op Instagram. Opgehaald van LindeWillems.wordpress.com: https://lindewillems.wordpress.com/2016/04/29/deze-belgische-modeblogge…

Windels, V. (2015). Leven na de zes. In The Belgians an unexpected fashion story (p. 249). Lannoo.

Windels, V. (2016). about. Opgehaald van veerlewindels: http://www.veerlewindels.com/about

Wolbers, M. (2009). Uncovering fashion: Fashion communications across the media. USA: Fairchild.

Wuyckens, K. (2015, oktober 22). Exit Raf Simons bij Dior: een portret. Opgehaald van Deredactie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/kunsten/1.2475976

Wynants, J. (sd). Fashion database. Opgehaald van Flanders Fashion Institute : http://www.ffi.be/nl/fashion-network/12?page=1

Wynants, J. (sd). Fashion Database. Opgehaald van Flanders Fashion Institute: http://www.ffi.be/nl/fashion-network/12?page=1

Zo maken designers komaf met kopiërende ketens. (2015, februari 4). Opgehaald van nieuwsblad: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150204_01510541

Universiteit of Hogeschool
Bachelor Journalistiek
Publicatiejaar
2016
Promotor(en)
Gerti Wouters
Kernwoorden
Share this on: