De Neanderthaler en zijn Midlifecrisis-Porsche.

Sam Delagrange
 PERSBERICHT                                                                            14/05/2012Geld speelt geen rol voor mannen (bij hun partnerkeuze) Een onderzoek aan de Universiteit Gent ging na wat we aantrekkelijk vinden aan een partner. Een valide studie bij 141 respondenten wees uit dat mannen steeds voor de jongere vrouw kiezen, ongeacht haar status of rijkdom. Voor vrouwen was het onderzoek te weinig valide maar de tendens naar rijkere mannen was gezet. Mannen van oudere of jongere leeftijd werden aantrekkelijker bevonden mét statussymbolen.

De Neanderthaler en zijn Midlifecrisis-Porsche.

 

PERSBERICHT                                                                            14/05/2012

Geld speelt geen rol voor mannen (bij hun partnerkeuze)

 

Een onderzoek aan de Universiteit Gent ging na wat we aantrekkelijk vinden aan een partner. Een valide studie bij 141 respondenten wees uit dat mannen steeds voor de jongere vrouw kiezen, ongeacht haar status of rijkdom. Voor vrouwen was het onderzoek te weinig valide maar de tendens naar rijkere mannen was gezet. Mannen van oudere of jongere leeftijd werden aantrekkelijker bevonden mét statussymbolen. Dit onderzoek bouwt verder op de theorie van Evolutionaire Psychologie.

 

Masterstudent Sam Delagrange onderzocht op basis van extensieve literatuur en talloze experimenten een nieuwe dimensie in wat ons aantrekt in een partner. Voortbouwend op een studie die twee 23jarigen in ofwel statusrijke of statusarme conditie toont herhaalde hij dit experiment maar deze keer door ook de leeftijd van de modellen te veranderen. In het originele experiment werden modellen enerzijds in een oude Ford Fiesta gezet en anderzijds in een Bentley Continental GT. De vrouwen vonden de heer in de statusrijke conditie “zeer knap”, terwijl een andere groep vrouwen hem zag in de statusarme conditie en hem “onaantrekkelijk” vond.

 

Wat Sam deed is de leeftijd van de modellen aanpassen (20 of 60 jaar) om zo te weten te komen of een sportauto kopen in de midlifecrisis gewoon logisch is om je dalende fysieke aantrekkelijkheid te compenseren. Hij ging dus voor beide geslachten en leeftijdsgroepen na of een statussymbool jou aantrekkelijker maakt voor het andere geslacht of niet. Resultaten tonen aan dat mannen niet op status letten bij een vrouw maar wel op leeftijd. Dit sluit aan bij onze evolutietheorie, in de savanne moest een vrouw gewoon vruchtbaar zijn en goede genen hebben (lees: knap zijn), de mannen zorgden voor voedsel, bescherming en middelen. Dus mannenhersenen zijn als het ware zo geprogrammeerd niet op status te letten.

Vrouwenhersenen daarentegen zijn geëvolueerd om de statusrijke mannen aantrekkelijker te vinden, omdat zij een man moesten kiezen die hen kon onderhouden met de nodige middelen en onderdak. Statussymbolen zijn daar een betrouwbaar teken van.

 

Het experiment besluit dat vrouwen wel degelijk een statusrijke man knapper vinden dan een statusarme man maar het oudere mannelijke model was misschien te oud om nog te compenseren.

Voor mannen is het zonneklaar: zij verkiezen het groene blaadje van 20, of zij nu statusrijk of statusarm is.

 

Contactinformatie:

Mail                 samdelagrange@gmail.com

Adres             Bosbessenlaan 7, 8520 Kuurne

GSM      0472/566773

Twitter:               @samdelagrange

Promotor: Prof. Dr. Patrick Vyncke

Bibliografie

 

Allman, W. F. (1994). The Stone Age Present. New York: Simon & Schuster.

Barkow, J. H. (1995). The adapted mind : evolutionary psychology and the generation of culture. Oxford: Oxford University Press.

Bleske-Rechek, A., VandenHeuvel, B., & Wyst, M. V. (2009). Age Variation in Mating Strategies and Mate Preferences: Beliefs versus Reality. Evolutionary Psychology, 7, 179-205.

Buss, D. M. (1988). The Evolution of Human Intrasexual Competition - Tactics of Mate Attraction. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 616-628.

Buss, D. M. (1989). Sex-Differences in Human Mate Preferences - Evolutionary Hypothesis Tested in 37 Cultures. Behavioral and Brain Sciences, 12, 1-14.

Buss, D. M. (2000). Desires in Human Mating. Annals of the New York Academy of Sciences, 907, 39-49.

Buss, D. M. & Barnes, M. (1986). Preferences in Human Mate Selection. Journal of Personality and Social Psychology, 50, 559-570.

Buss, D. M. & Schmitt, D. P. (1993). Sexual Strategies Theory - An Evolutionary Perspective on Human Mating. Psychological Review, 100, 204-232.

Buss, D. M., Shackelford, T. K., Kirkpatrick, L. A., & Larsen, R. J. (2001). A half century of mate preferences: The cultural evolution of values. Journal of Marriage and the Family, 63, 491-503.

Cary, M. S. (2000). Ad strategy and the Stone Age brain. Journal of Advertising Research, 40, 103-106.

Delmotte, G. & Goyvaerts, A. (2009). Verleiden. Antwerpen: Vrijdag.

Duchaine, B., Cosmides, L., & Tooby, J. (2001). Evolutionary psychology and the brain. Current Opinion in Neurobiology, 11, 225-230.

Dunn, M. J., Brinton, S., & Clark, L. (2010). Universal sex differences in online advertisers age preferences: comparing data from 14 cultures and 2 religious groups. Evolution and Human Behavior, 31, 383-393.

Dunn, M. J. & Searle, R. (2010). Effect of manipulated prestige-car ownership on both sex attractiveness ratings. British Journal of Psychology, 101, 69-80.

Escasa, M., Gray, P. B., & Patton, J. Q. (2010). Male traits associated with attractiveness in Conambo, Ecuador. Evolution and Human Behavior, 31, 193-200.

Evans, J. S. T. (2003). In two minds: dual-process accounts of reasoning. Trends in Cognitive Sciences, 7, 454-459.

Gangestad, S. W., Haselton, M. G., & Buss, D. M. (2006). Evolutionary foundations of cultural variation: Evoked culture and mate preferences. Psychological Inquiry, 17, 75-95.

Godoy, R., Reyes-Garcia, V., Huanca, T., Leonard, W. R., McDade, T., Tanner, S. et al. (2007). Signaling by consumption in a native Amazonian society. Evolution and Human Behavior, 28, 124-134.

Kruger, D. J. (2008). Male Financial Consumption is Associated with Higher Mating Intentions and Mating Success. Evolutionary Psychology, 6, 603-612.

Meier, B. P. & Dionne, S. (2009). Downright Sexy: Verticality, Implicit Power, and Perceived Physical Attractiveness. Social Cognition, 27, 883-892.

Millar, M. G. (2009). Implicit associations with social status: the effects of relationship involvement. Evolution and Human Behavior, 30, 356-362.

Miller, G. (2009). Spent: Sex, evolution and consumer behaviour. New York: Viking.

Miller, G. F. & Todd, P. M. (1998). Mate choice turns cognitive. Trends in Cognitive Sciences, 2, 190-198.

Moore, F., Cassidy, C., & Perrett, D. I. (2010). The Effects of Control of Resources on Magnitudes of Sex Differences in Human Mate Preferences. Evolutionary Psychology, 8, 720-735.

Petty, R. & Cacioppo, J. (1986). Communication and persuasion : central and peripheral routes to attitude change. New York: Springer.

Pinker, S. (1997). How the mind works. NY: W.W. Norton & Company.

Reynders, T., Nicaise, I., & Van Damme, J. (2005). Steunpunt 'Loopbanen doorheen Onderwijs naar Arbeidsmarkt', Cel 'Schoolloopbanen in het basisonderwijs' (SiBO). Leuven: Steunpunt 'Loopbanen doorheen Onderwijs naar Arbeidsmarkt', Cel 'Schoolloopbanen in het basisonderwijs' (SiBO).

Roney, J. R. (2003). Effects of visual exposure to the opposite sex: Cognitive aspects of mate attraction in human males. Personality and Social Psychology Bulletin, 29, 393-404.

Saad, G. (2007). The evolutionary bases of consumption. Mahwah, New Jersey: L. Erlbaum Associates.

Shackelford, T. K., Schmitt, D. P., & Buss, D. M. (2005). Universal dimensions of human mate preferences. Personality and Individual Differences, 39, 447-458.

Stanovich, K. (1999). Who Is Rational?: Individual Differences in Reasoning. American journal of psychology, 115, 132-141.

Strong, E. K. (1925). Theories of selling. Journal of Applied Psychology, 9, 75-86.

Townsend, J. M. & Wasserman, T. (1998). Sexual attractiveness: Sex differences in assessment and criteria. Evolution and Human Behavior, 19, 171-191.

Todosijevic', B. L. S. a. A. A. (2003). Mate selection criteria: A trait desirability assessment study of sex differences in Serbia . Evolutionary Psychology, 1, 116-126.

Vyncke, P. (2008). Decoding the Ad. How Advertising Taps Into Your Heart & Mind . Zelzate: Nautilus Academic Books .

Vyncke, P. (2011). Cue management : using fitness cues to enhance advertising effectiveness. In G.Saad (Ed.), Evolutionary psychology in the business sciences (pp. 257-287). Springer.

Wiederman, M. W. & Allgeier, E. R. (1992). Gender Differences in Mate Selection Criteria - Sociobiological Or Socioeconomic Explanation. Ethology and Sociobiology, 13, 115-124.

Zahavi, A. (1975). Mate Selection - Selection for A Handicap. Journal of Theoretical Biology, 53, 205-214.

Zahavi, A. (1997). The Handicap Principle: a Missing Piece of Darwin's Puzzle. Oxford: Oxford University Press.

 

Universiteit of Hogeschool
Communicatiemanagement
Publicatiejaar
2012
@samdelagrange
Share this on: