Verf verfraaid

Davine Motmans
Persbericht

Verf verfraaid

Verf verfraaid

 

Ongeveer een jaar geleden wist ik nu al wat ik ongeveer als eindproject wilde doen. Dat het een grafisch project zou worden stond meteen vast. Omdat ik enorm geboeid ben door interieurvormgeving heb ik besloten om zowel het praktische als het theoretische aspect van mijn eindproject rond verf te baseren. Verf verfraaid is uiteindelijk een theoretische studie over verf, kleur en verpakking geworden, een basis en een leidraad voor mijn praktisch eindproject. Omdat de verfmarkt een markt is die vaak veranderd en er steeds nieuwe producten op de markt komen, en kleur iets is wat zeer tijdsgebonden is, bleek dit nadien toch wel een hele karwei om nog met iets origineel en vernieuwend voor de dag te komen.

Deze uitdaging was net wat ik nodig had!

 

Verf en kleur zijn niet meer weg te denken in het dagelijkse leven. Het is overal om ons heen aanwezig en het beïnvloed ons bewust en onbewust. Gewild of ongewild wekken kleuren bepaalde emoties op bij ieder van ons. In het interieur is verf het eenvoudigste en het meest effectieve middel om kleur, leven en sfeer in een ruimte te creëren. Een kleuraccent hier en daar geeft elke ruimte een eigen karakter en uitstraling. Verven is eenvoudig, snel en voor iedereen geschikt. Ben je een kleur beu, dan je verf het gewoon opnieuw. Verf is een flexibele materie dat zich leent voor ontelbare toepassing. Wat voor mij telt is het feit dat verf meer is dan een kleurtje tegen de muur. Ik heb er dan ook sterk de nadruk op gelegd, zowel op grafisch als op communicatief vlak, dat elke kleur een betekenis heeft en die betekenis ook uitstraalt. Daarom is het belangrijk dat men bewust omgaat met de keuze van een bepaalde kleur in een bepaalde ruimte.

Een nieuw verfmerk lanceren was niet haalbaar omdat de verfmarkt verzadigd is. Uit een gevoerde enquête bleek dat meer dan de helft van de ondervraagden problemen hadden met de verpakking en de onhandigheid ervan.

Hier heb ik dan ook verandering in gebracht door een nieuwe, grafisch aantrekkelijke, praktische verfpot te ontwikkelen die al die negatieve eigenschappen van de huidige verfpotten niet meer heeft.

 

P’colo – een nieuwe lijn designverven.

 

De doelstelling die ik voor ogen had was verf een nieuw imago te geven. Daarom heb ik uiteindelijk gekozen om, voor een bestaand verfmerk (Dulux), een nieuwe lijn designverven met een eigen naam en logo en een andere

"originele" verpakking te ontwerpen. P’COLO, een afgeleide van Paint en Color, zal enkel in design- en interieurwinkels verkrijgbaar zijn zoals Doñum, Matriks, Habitat, Origineel enz. waardoor verf het imago van een designproduct krijgt waarbij vormgeving een overheersende rol zal spelen.

Deze verf zal uiteraard duurder zijn en een ander doelpubliek aanspreken: voornamelijk jonge mensen tussen 25 en 35 jaar, met gevoel voor kleur, design en decoratie die regelmatig in designwinkels accessoires, meubels en designartikels kopen.  Het zijn mensen die er plezier in hebben om zelf te verven en verven niet als een vervelende karwei zien, maar meer als een uiting van je eigen persoonlijkheid en stijl.

Naast de nieuwe verpakking heb ik ook een gedurfd kleurenpalet ontwikkeld alsook sprekende kleurenkaarten, foldertjes en advertenties.

 

Scriptie.

 

De onderwerpen voor mijn scriptie liggen dan ook dicht in de buurt van verf en kleur. Als vertrekpunt heb ik mij verdiept in de wereld van kleur omdat het gevoel, de sfeer en de betekenis van kleuren en hun effect op de omgeving, het interieur en je persoonlijkheid bepalend zijn. Hiernaast heb ik het ontstaan van verf en decoratie, en kort wat uitleg over kleursystemen, functies en de samenstelling van verf. Omdat verf in een verpakking zit heb ik ook een stukje over verpakking binnen mijn scriptie opgenomen. Hierin behandel ik de verschillende aspecten die met “verpakkingsdesign” te maken hebben want goed communicerende en aantrekkelijke verpakking is een essentieel communicatiemiddel naar de consument toe.

Als ondersteuning van mijn praktisch eindwerk heb ik enkele verfmerken die zich momenteel op de verfmarkt profileren vergeleken en bestudeerd op gebied van verpakking, vormgeving en communicatie. Al deze zoekingen en bevindingen hebben niet alleen de leidraad gevormd voor mijn praktisch eindwerk, maar hebben uiteindelijk ook een grote bijdrage geleverd in de vorming van mezelf als grafisch vormgeefster.

 

Met deze scriptie hoop ik dat ik ook jouw zinnen heb geprikkeld, en heb je kunnen ervaren wat ik het hele jaar ervaren heb!

 

Davine Motmans

Afgestudeerd als grafisch en reclamevormgever in juni ’04

aan de Provinciale Hogeschool Limburg, opleiding grafisch & reclamevormgeving

 

Universiteit of Hogeschool
Grafische & Reclamevormgeving
Publicatiejaar
2004
Share this on: