Delhaize kids

Patricia Peters
Persbericht

Delhaize kids

De kindersupermarkt van Delhaize de leeuw

 

Hasselt – Delhaize Kids is de titel van een studie en een grafisch vormgevingsproject van Patricia Peters, afgestudeerd in juni 2004 als grafische en reclamevormgever aan de Proviciale Hogeschool Limburg, opleiding Grafische & Reclamevormgeving.

Patricia : “Bijna iedere dag worden er door elk gezin boodschappen gedaan, waarbij de kinderen vaak worden betrokken. De kinderen vinden het fijn zelf artikelen op te zoeken en het in het (eigen) boodchappenwagentje te leggen. Tal van deze artikelen zijn ook specifiek voor hun bestemd. Daarom heb ik een nieuw en innovatief idee ontwikkeld waarbij delhaize een kindersupermarkt integreert in haar bestaande vestigingen die volledig op de  doelgroep kinderen is geconcipieerd en afgestemd.

 

WAAROM EEN KINDERSUPERMARKT?

Uit een grondig onderzoek heeft Patricia vastgesteld dat kinderen voortdurend aanwezig zijn in onze samenleving maar vaak over het hoofd worden gezien. Zij zijn erbij, maar hun mening en hun beleving wordt slechts zelden ernstig genomen.

Deze stelling is duidelijk voelbaar in een supermarkt. Alhoewel kinderen een zeer grote invloed hebben op de aankopen van een gezin en hier ook vaak bij zijn worden ze bijna nergens als volwaardige klant behandeld. Hier wil Patricia verandering in brengen door een supermarkt op kindermaat te ontwikkelen. Ze heeft gekozen voor de supermarktketen Delhaize de Leeuw die met een eigen campagne, logo en naam ‘Delhaize Kids’ dit tekort op de markt wil invullen.

 

HET EDUCATIEVE ASPECT

Binnen de doelgroep ‘kinderen van 6 tot 12 jaar’ zullen er echter wel verschillen zijn tussen de ervaringen met boodschappen doen. Sommige kinderen mogen echt helpen (bijvoorbeeld artikelen wegen bij de groenteafdeling), andere kinderen minder of niet. Sommige kinderen gaan uitsluitend mee boodschapppen doen in een supermarkt. Andere kinderen gaan vaker naar de markt, de bakker, de slager enzovoort.

In deze speciaal aangepaste kindersupermarkt kunnen ze op hun eigen manier en tempo kennis maken met boodschappen doen, geld beheren, productkennis verwerven, enz.

 

DE KINDERSUPERMARKT

De kindersupermarkt zal in een bestaande supermarkt geïntegreerd worden verduidelijkt Patricia. Zo kunnen de ouders rustig gaan winkelen terwijl hun kind hetzelfde doet.      
In de kindersupermarkt vind je dezelfde productgroepen terug als in de gewone supermarkt maar dan hoofdzakelijk geselecteerd in functie van hun behoeften. Rookwaren, alcoholische dranken en andere producten specifiek voor volwassenen zal je in de kindersupermarkt niet kunnen krijgen.   
Een ander verschil is de inrichting: zo zullen de rekken niet hoger zijn dan de gemiddelde reikwijdte van een kind (van 6 tot 12 jaar).
Verder is het betaalsysteem (kaart uitgerust met chip) ook eenvoudiger gemaakt en kan het door de ouders gecontroleerd worden.

 

SCRIPTIE

Wie geïnteresseerd is in meer informatie over supermarkten gaat via de scriptie van Patricia Peters  ruim geïnformeerd worden over de supermarkt in het algemeen en Delhaize in het bijzonder. Verder krijgt men uitleg over consumenten en hun (winkel)gedrag.

Lees en leer misschien jezelf beter kennen…

 

 

Patricia Peters • Bosvijverstraat 9 • 3511 Kuringen • 011/74.09.89 • peters.patricia@pandora.be

Universiteit of Hogeschool
Grafische & Reclamevormgeving
Publicatiejaar
2004
Share this on: