Een duik in de leeswereld van 1B. Hoe kunnen we zorgen voor een stimulerende leeswereld, op maat van de leerling uit 1B?

Fien
Van Raemdonck
  • Fleur
    De Poorter
  • Rayke
    Mannaert
  • Ine
    Van Haevermaete

We verdiepen ons in de leeswereld van een leerling uit 1B. Dan gaat het over leesvaardigheden, leesniveau, leesmotivatie en leesplezier. Jammer genoeg staan al deze factoren op een laag pitje. Hoe komt dat en wat kunnen we eraan doen? Hoe kunnen we zorgen voor een stimulerende leeswereld, op maat van de leerling uit 1B?

Lezen in 1BWe zoeken het uit!

Naast onze praktijkervaringen, bevestigde ons onderzoek dat de leesvaardigheden de diepte inzakken. De leesmotivatie en het leesplezier laat het ook van zich afweten. Onze enquête, die maar liefst 153 Vlaamse leerkrachten invulde, bevestigen dit.

De enorme diversiteit en verscheidenheid op alle vlakken, maakt het er voor de leerkracht niet makkelijker op om gepaste leesactiviteiten te voorzien. We kunnen concluderen dat leerkrachten snakken naar een gepast hulpmiddel, dat zich focust op de noden van iedere leerling en op het leesplezier, dat de motor vormt voor lezen op lange termijn.

Lees(h)et! Hinkel jij erdoor?

Binnen onze bachelorproef werkten we een didactisch, praktisch en hanteerbaar leesinitiatief uit. We voorzien een leesetiket met drie leesniveaus, op het niveau van 1B. Daarnaast werkten we een gepersonaliseerd boekenaanbod aan, met de nodige didactische toelichting en specifieke werkvormen voor de leerkracht zelf.

Op die manier hopen we dat de leerling de liefde voor het lezen (opnieuw) terugvindt, de leesvaardigheden opgekrikt worden en de leerkracht op een kleinschalige manier weer voldoende leesactiviteiten kan voorzien.

We raden dan ook iedere leerling en leerkracht, vanuit 1B, aan om ons initiatief te gebruiken!

Lezen in 1B

Download scriptie (6.01 MB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2022
Promotor(en)
Wouter Vanderstraeten
Thema('s)
Kernwoorden