Het proces van een unieke excursie aardrijkskunde.

Olivier
Bastens

Stel dat u een universele, actuele en moderne excursie moet opstellen, hoe zou u er dan aan beginnen? Deze vraag stelde ik mezelf ook alvorens ik gestart ben met het ontwerpen van mijn eigen excursie. 

Uit deze vraag nam ik reeds een aantal belangrijke beslissingen die het vervolg van mijn gehele excursie heeft bepaald. Een eerste beslissing was het ontwerpen van een excursie die start aan de stadsrand en eindigt in de stadskern. Door een stapsgewijze verplaatsing van stadsrand naar stadswijken en uiteindelijk de stadskern analyseren de leerlingen de veranderingen van een landschap zeer gedetailleerd in de praktijk. Een tweede beslissing die ik nam was het gebruiken van een onderzoeksvraag in mijn excursie die het thema duurzaamheid behandeld. Deze beslissing speelt in op het actuele aspect van de excursie. Duurzaamheid speelt elke dag meer een prominente rol in onze samenleving. Het is dan ook cruciaal om jongeren bewust te maken voor het nut van duurzaamheid. Een derde en laatste beslissing die ik nam voor mezelf was het gebruik van de online tool, actionbound. Door het gebruik van actionbound wordt de excursie modern, aangezien het gebruik van technologie een moderne trend is in de samenleving en zich ook meer en meer begint te vertalen in het onderwijs. 

Uiteraard moest ik voor het ontwerpen van een eigenlijke excursie allereerst een literatuurstudie voltooien, waarin ik verschillende theoretische kaders bestudeerd heb. Hieruit kon ik meerdere theoretische beslissingen nemen die nodig zijn voor je een excursie kan opmaken. De keuzes van het doelpubliek, de eindtermen die getracht behaald te worden en de soort excursie waren hier prominent. Het doelpubliek werd zo ruim mogelijk gehouden, waardoor de excursie bruikbaar is in het tweede leerjaar van de eerste graad van zowel het Gemeenschapsonderwijs (GO! Onderwijs) als het Katholiek Onderwijs Vlaanderen (KOV). De eindtermen die gekozen werden bepaalde vervolgens dat de thema’s duurzaamheid, gesteenten en bodem, oriënteren en situeren, landschapsanalyse, reliëf, mobiliteit en ruimtegebruik centraal kwamen te staan. Ten slotte werd gekozen voor het type excursie ‘opdrachtexcursie’. Dit type excursie houdt in dat de excursie deels geleid en deels zelfstandig verloopt. Om dit type excursie vervolgens toe te passen, werd gebruik gemaakt van Actionbound. 

Na de belangrijkste keuzes uit de literatuurstudie, kon het ontwerpen van het product, de excursie, van start gaan met de online tool Actionbound. Via Actionbound is het mogelijk als leerkracht om een excursie stap voor stap op voorhand online samen te stellen. Actionbound biedt de mogelijkheden aan om via hun website een route uit te stippelen terwijl je verschillende vragen moet oplossen of informatie over het landschap rondom jezelf kunt verkrijgen. Als leerkracht stel je dus op voorhand de volledige excursie samen, geleide excursie, zo dat je op het moment van de excursie de leerlingen zelfstandig aan de slag kunt laten gaan en je als leerkracht slechts als begeleider moet optreden. 

Voor het uitwerken van mijn excursies heb ik trouwens de steden Lier en Mechelen gebruikt, maar om mijn excursie zo universeel mogelijk te maken is het mogelijk om het concept van de excursie ook op andere steden toe te passen, mits enkele aanpassingen. De gebruikte theorie en het ontworpen concept zijn zeker overdraagbaar naar andere steden, enkel de vormgeving en route van mijn ontworpen excursies zullen bij het ontwerpen van de excursie voor een andere stad verschillen.  

Een bijkomend voordeel van de ontworpen universele, actuele en moderne excursie is dat deze ook bruikbaar is tijdens de actuele coronasituatie. Zelfs tijdens het sluiten van enkele scholen is het gebruiken van deze excursie mogelijk, mits uiteraard opnieuw enkele aanpassingen. De excursie kan namelijk individueel door elke leerling worden afgenomen onder begeleiding van een volwassene. 

De excursie heeft dus samengevat als doel om zo universeel, actueel en modern mogelijk te zijn. Dit werd getracht te bereiken door het gebruik van actuele thema’s en de online tool Actionbound die te gebruiken is in elke stad. 

Testen van de excursie door een medestudent

 

Download scriptie (69.42 MB)
Universiteit of Hogeschool
Thomas More Hogeschool
Thesis jaar
2020
Promotor(en)
Emmy Ruppol