Op weg naar een goed welbevinden met een groeigerichte gedachtengang

Lindsay
D'hamers

‘Ik kan het niet! Ik stop ermee!’

Vanwaar komt deze uitspraak en hoe kan men mensen met deze gedachtegang op een groeigerichte manier begeleiden zodanig dat het welbevinden van deze mensen stijgt?

 

De Mindset-theorie van Carol S. Dweck

‘Welbevinden’ en ‘groeigericht’ zijn twee termen die me onmiddellijk deden denken aan de mindset-theorie van Carol Dweck. Ter verduidelijking:

Er zijn twee soorten mindsets:

een growth mindset (groeigericht denken) en

een fixed mindset (vaststaand denken).

Mensen met een growth mindset gaan veerkrachtiger om met tegenslag en staan meer open voor uitdagingen.

 

Voor jong en oud, groot of klein, dik of dun

Een mindset is bij iedereen overal en altijd waarneembaar. Het uit zich in wat men zegt en hoe men handelt. Sterker nog, het beïnvloedt ook de omgeving. Als je zelf steeds vanuit een fixed mindset denkt/handelt, dan heeft dit ook invloed op je naasten.

 

Het onderwijs

Als leerkracht in het lager onderwijs, heb ik ook leerlingen gehad die neerslachtig waren en een tekort hadden aan doorzettingsvermogen en motivatie.

Ik maakte een literatuurstudie om me te verdiepen in het mindset-denken van Carol S. Dweck. Uit onderzoek bleek dat naar gelang de leeftijd van de leerlingen in de lagere school stijgt, de creatie van een fixed mindset toeneemt.

 

Onderzoek

Ik stelde volgende onderzoeksvraag op:

Hoe kan ik leerlingen begeleiden in een growth mindset zodanig dat de leerlingen meer gaan geloven in zichzelf en meer zelfvertrouwen krijgen?

De meerderheid van de bronnen uit mijn onderzoek gaf aan dat ‘uitdagingen aangaan’, ‘doorzettingsvermogen, inzet & motivatie hebben’, ‘inspanningen leveren’ en ‘uit fouten leren’ de voornaamste kenmerken zijn die wijzen op een growth mindset.

Aan het begin van mijn onderzoek heb ik mindset-tests opgesteld om de beginsituatie van de leerlingen te achterhalen. Hieruit bleek dat er voor de leerlingen uit het lager onderwijs marge is om te groeien naar een growth mindset.

Er is nog zeer weinig materiaal voor handen op scholen om rond dit thema te werken, daarom heb ik een kant-en-klaar lessenpakket met een ontdekkingskoffer ontworpen om met growth mindset aan de slag te gaan. Momenteel is dit product op maat voor de leerlingen van het vierde leerjaar maar mits aanpassingen kan het product in alle klassen van het lager onderwijs ingezet worden.

Omwille van COVID-19 heb ik dit product niet grondig kunnen uittesten. Mijn stageschool verwacht wel dat de leerlingen met behulp van mijn innovatie product evolutie zullen maken in hun weg naar Growth Mindset.

 

Resultaten

Omwille van het coronavirus zijn mijn resultaten echter beperkt gebleven. Uit het gesprek met de klasleerkracht kan ik wel besluiten dat mijn innovatief product het antwoord biedt op de onderzoeksvraag. Bovendien leidt een Growth Mindset ook nog eens tot betere resultaten en deep learning skills.

Waar wacht je dan nog op?

image 267

Universiteit of Hogeschool
Odisee
Thesis jaar
2020
Promotor(en)
Catherine Malfait en Elke Van Nieuwenhuyze
Thema('s)