Studenten VIVES Tielt – Kortrijk helpen bij conflicten

Stéphanie
Brusselle
  • Anne
    De Wilde
  • Hanne
    Vanoutryve
  • Laura
    Claeys

Anne De Wilde, Hanne Vanoutryve, Laura Claeys en Stéphanie Brusselle, vier laatstejaarsstudenten kleuteronderwijs aan de lerarenopleiding VIVES – campus Tielt – campus Kortrijk werkten voor hun bachelorproef op de stedelijke basisschool noord in Hulste.

Door te observeren en in samenspraak met de directie en leerkrachten hebben we ontdekt dat de kinderen veel conflicten hebben op de speelplaats. Het doel was dan ook om hier rond te werken. Op basis van observaties en een literatuurstudie ontwikkelden ze een project. Het project werd dan ook onderbouwd met benaderingen en concepten vanuit computationeel denken.

We maakten verschillende activiteiten en materialen die gebruikt kunnen worden bij het aanbrengen van het project. We hebben conflicten oplossen opgedeeld in 6 stappen en aan elke stap een dier en een pictogram gekoppeld. Met de verschillende toneeltjes en activiteiten maakten de kinderen kennis met de verschillende stappen op een speelse wijze. Al snel bleek dat veel kleuters er wel mee weg waren en probeerden we dit ook uit in de praktijk. 

Download scriptie (7.38 MB)
Universiteit of Hogeschool
VIVES Hogeschool
Thesis jaar
2019
Promotor(en)
Mevr. E. Rosseel en Mevr. A. Deleu
Thema('s)