Het waar-wat-wie van de poëzie

Emma
Petillion

 

Wat lees je? Het is een vraag die we vaak stellen aan elkaar. We staan echter zelden stil bij wat aan het antwoord op die vraag vooraf gaat. Waarom lees ik wat ik lees? En waarom leest de buurvrouw van nummer 84 volledig andere dingen? Waarom leest de collega op het werk van de buurvrouw van nummer 84 helemaal niet?

Wat? Onderzoek naar poëzie?

Het zou ons te ver leiden om te achterhalen waarom de collega op het werk van de buurvrouw van nummer 84 niet leest – hoe graag we dat natuurlijk ook zouden weten. Daarom wordt in dit onderzoek een specifieke doelgroep afgebakend. In deze thesis zal ik de literatuur- en poëzieliefhebber in Vlaanderen en zijn literaire en culturele smaak in beeld brengen. Dat doe ik aan de hand van drie onderzoeksvragen, die elk te situeren zijn in twee domeinen. Op theoretisch niveau wil ik immers een profiel opmaken van het leesgedrag, de culturele voorkeuren en de socio-demografische kenmerken van de onderzoeksgroep. Daarnaast wil ik op praktisch niveau organisatoren van literaire en culturele evenementen de hand reiken. Voor hen is het vaak nog steeds knokken voor een publiek. Toch zijn er gegadigden genoeg, maar lukt het niet altijd om hen te bereiken. Met dit onderzoek wil ik dan ook de kloof tussen organisator en bezoeker verkleinen en de verbinding versoepelen.

Aha! Wie dan?

Vooreerst wil ik dus weten wie die literatuurliefhebber precies is. Eerder onderzoek naar cultuurdeelname heeft uitgewezen dat er verschillende types cultuurconsumenten bestaan. Zou jij jezelf bijvoorbeeld omschrijven als een luxeconsument? Of ben je toch eerder een intellectuele autodidact? Daarnaast ga ik dieper in op het specifiek literaire aspect van dit onderzoek en de relatie tussen smaak en lezen. Ik wil namelijk niet alleen van de deelnemer weten wie hij is, maar ook wat, hoe en waarom hij leest. Vervolgens ga ik in op de bredere cultuurparticipatie en bespreek ik enkele onderzoeken die de deelname aan culturele activiteiten en evenementen analyseren.

Vertel! Wat? Waarom? Hoe? Wanneer?



image

Dit onderzoek wordt gevoerd aan de hand van een enquête, iets waar heel wat denk- en puzzelwerk aan voorafgaat. In een tweede deel toon ik dan ook aan hoe ik tot de vragenlijst ben gekomen die de respondenten uiteindelijk voorgeschoteld kregen. Tot slot rapporteer ik in mijn bevindingen. Ik baseer me daarbij op de structuur van mijn onderzoeksvragen en beantwoord ze zo gedetailleerd mogelijk. Op die manier kan ik een algemeen profiel schetsen van de respondent, waarna ik overga op het bespreken van verbanden, correlaties en patronen.

All right! Waar moet ik zijn?

Literatuur is een universum op zich, en bevat oneindig veel werelden. Laat mij jou vandaag even meenemen op een bijna meta-ontdekking van een wereld der werelden. En wie weet achterhalen we zelfs alsnog waarom de collega op het werk van de buurvrouw van nummer 84 niet graag leest…

Download scriptie (2.47 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2018
Promotor(en)
Daan Vandenhaute