Ontwerp van een spoel met aluminium wikkeldraad voor het remsysteem van voertuigen

Wouter
Janssens

Aluminium: het koper van de toekomst

Wie aan elektriciteit denkt, denkt aan koperdraden. Niet onlogisch, koper is de beste in zijn soort, maar ook de kostprijs is niet min. Daarom zal het in de toekomst steeds meer vervangen worden door aluminium. Aluminium is namelijk veel goedkoper en bovendien lichter. Auto’s worden zo voordeliger en verbruiken minder brandstof of ze kunnen met één batterijlading grotere afstanden afleggen. Aluminium is echter koper niet, en er is een stukje hedendaagse technologie nodig om van die voordelen te kunnen  genieten…

Technologie zorgt voor vooruitgang

U wilt waar voor uw geld bij de aankoop van uw auto. Liefst een zuinige auto die niet al te veel verbruikt en bovendien nog goedkoop is in de aankoop. Aluminium zal in de toekomst uw auto zuiniger en goedkoper maken. Maar waarom wordt er dan niet al langer intensief met aluminium gewerkt?

Aluminium is al langer bekend bij de autobouwers, maar als elektrische geleider heeft men tot op heden het materiaal angstvallig buiten gehouden. Vroeger was dit terecht, aluminium heeft het grote nadeel dat je het niet snel even kunt verbinden met om het even welk ander materiaal door het te solderen of te lassen. Daarvoor smelt het veel te snel weg of zal het na een tijdje toch aangetast worden door de omgeving en simpelweg vergaan. Vandaag zijn door de technologische ontwikkelingen, hulpmiddelen ontstaan waardoor men aluminium wel degelijk betrouwbaar kan verbinden. Die technologie noemt men IDC of Insulation Displacement Connection. Nieuw is dit niet, ze wordt namelijk al gebruikt in huishoudtoestellen en telecommunicatie. In de autobouw echter, waar alles zo degelijk mogelijk moet gebouwd worden om de verwachte levensduur te bereiken, is ze nog niet zo bekend. Dit onderzoek bewijst dat als men aluminium verbindt via IDC, men niet moet onderdoen voor gelast koper. Een zeer kritisch onderdeel, namelijk het ABS-systeem dat de remmen van de auto bedient, kan vandaag al met een gerust hart goedkoper en lichter worden gemaakt door het gebruik van aluminium.

Een auto is een vrij geperfectioneerd instrument omdat we het dagelijks gebruiken en omdat er zoveel zijn. Met andere woorden: er is geld te verdienen met het verbeteren van de auto. Een kleine verbetering heeft immers al een wereldwijde impact op de miljoenen auto’s die vandaag rondrijden. De eerste stap richting een goedkopere en lichtere auto is al gezet door de elektrische draden van een spoel uit de ABS-module van de auto, te vervangen door aluminium varianten.

Wat brengt de toekomst?

Met deze kleine aanpassing is de wereld nog niet gered, maar het potentieel ervan is gigantisch. Niet alleen ABS-systemen, zelfs niet alleen auto’s, maar elk elektrisch toestel kan men dus lichter en goedkoper maken. De bedrijven uit de auto-industrie kennen het potentieel van het materiaal, maar durven alle mogelijkheden nog steeds niet te benutten. Deze thesis toont aan dat mits logisch redeneren, de auto er in de nabije toekomst heel wat anders kan uitzien.

Tot op heden is onze auto nog steeds onvervangbaar. Zou het dan niet interessant zijn indien dit hulpmiddel wat minder geld zou kosten in de aankoop en aan de pomp. Of dat de natuur wat minder zou belast worden, of dat de batterijen onder de motorkap wat langer zouden meegaan?

 

Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2014