Hoe kan je kansarme leerlingen zo goed mogelijk begeleiden tijdens een studieondersteuning?

Sofie
Morel
  • Sofie
    Morel

Hoe kan je kansarme leerlingen zo goed mogelijk begeleiden tijdens een studieondersteuning?

Vanuit de hogeschool kregen wij de opdracht, kies een onderwerp en schrijf er een scriptie over. Ik wist eerlijk gezegd niet waar te beginnen en ik liet de opdracht dan ook aan de kant liggen. Terwijl iedereen druk bezig was met werken aan het eindwerk, zat ik met mijn hoofd ergens anders.

Tijdens het academiejaar 2013-2014 heb ik mijn educatieve stage bij ’t Scharnier gedaan. Door mijn ervaringen met mijn gezin ben ik gaan nadenken over het project en welke invloed ’t Scharnier heeft in een gezin. De bijdrage van de studenten is essentieel. Deze scriptie is bedoeld als ondersteuning voor de studenten die aan het project deelnemen. Het is de bedoeling is dat mijn scriptie een vaste plaats krijgt tijdens de terugkommomenten.

Voor mijn theoretisch deel heb ik onderzocht  wat de invloed van een thuissituatie heeft op de studieprestaties van leerlingen. Ook de betrokkenheid van ouders is een belangrijk element. In elk gezin heb je de kans dat er defecten zijn. Ik heb de defecten onderverdeeld in verschillende groepen nl. de defecten omwille kansarmoede en  defecten omwille leerstoornissen. Daarnaast heb ik me ook verdiept in het project zelf. Tijdens mijn studieondersteuningen maakte ik gebruik van spelen. Het theoretisch deel eindigt met een de invloed en de soorten spelen die je kunt gebruiken tijdens je studieondersteuning naargelang het onderwerp.

Bij het praktisch deel werden er verschillende hulpmiddelen gemaakt. Het heeft de bedoeling om de studenten te ondersteunen en te informeren. Het is didactisch materiaal met een hoge educatieve waarde die zonder problemen kan gebruikt worden. Het is vooral gericht op het secundair onderwijs. In de scriptie vind je een informatiefiches, spellenboek, PowerPoint en stappenplannen.

Ik kan besluiten dat dit mijn visie veranderd heeft. Ik bekijk mijn leerlingen anders. Ik bekijk ze ook in hun geheel in plaats van tijdens een moment opname. Geloof me, ik stond zeker niet te springen voor mijn stage bij ’t Scharnier maar ik heb het project leren kennen en de invloed leren waarderen.

 

Universiteit of Hogeschool
VIVES Hogeschool
Thesis jaar
2014
Thema('s)