Holebiseksualiteit? Kinderspel!

Lisa
Baert

Holebi’s worden niet altijd geaccepteerd in onze samenleving. Uit literatuur blijkt dat autochtonen en zeker ook allochtonen holebi’s niet accepteren. In verschillende bronnen staat dat vorming nodig is en dit reeds op jonge leeftijd. Maar heeft een vorming effect op kennis over en attitude van leerlingen tegenover holebi’s? En is er een verschil in het effect van de vorming tussen autochtonen en allochtonen?

Om deze hypotheses te toetsen werd een empirisch onderzoek opgestart door drie studenten. In totaal namen 201 leerlingen, waarvan 130 autochtoon en 71 van allochtone afkomst. Aan de deelnemers werd twee maal dezelfde vragenlijst voorgelegd, die diende als meting van kennis en attitude voor en na de vorming. De vorming zelf gebeurde aan de hand van een spel met allerlei vragen over holebiseksualiteit. De meeste vragen in de vragenlijst werden aan bod gebracht tijdens de vorming.

Uit de analyse blijkt dat vorming een positief effect heeft op kennis en attitude van de leerlingen tegenover holebi’s. Hun kennis en attitude stijgen na het krijgen van een vorming. Er blijkt wel een verschil tussen autochtonen en allochtonen. Autochtonen scoren op zowel kennis als attitude hoger dan allochtonen. De vorming heeft een groter effect bij autochtonen dan bij allochtonen.

Vervolgonderzoek omtrent holebiseksualiteit binnen onze maatschappij is zeker aangewezen. Meer specifiek kan onderzoek uitgevoerd worden met een bredere steekproef of een andere steekproef. Zowel kinderen, ouders en leerkrachten kunnen gevormd worden. Verder kunnen de tekortkomingen uit dit onderzoek weggewerkt worden bij vervolgonderzoek.

Download scriptie (491.93 KB)
Universiteit of Hogeschool
Thomas More Hogeschool
Thesis jaar
2014