Meisjes en techniek

Glenn
Present

Antwerpen - In een scriptie in de Karel De Grote Hogeschool, gemaakt door een laatstejaarsstudent leerkracht lager onderwijs, is ontdekt dat de hervormingen die men recent heeft doorgevoerd geen extra wetenschappers en techniekers zal opleveren. In de scriptie komt aan het licht dat meer dan 95% van de leerlingen al in de lagere school hebben beslist of wetenschap en techniek iets voor hen is. De bachelorproef, die onderzocht hoe men bij meisjes meer interesse kon wekken, bracht nog meer verrassende resultaten naar boven.

Ook de beslissing om vakleerkrachten in te schakelen zal niet voor beterschap zorgen. Het zal er voor zorgen dat wetenschap en techniek nog meer als ‘iets speciaals’ aangezien wordt en zal dus geen extra studenten lokken. Extra opleiding en meer motivatie van de klasleerkracht is aangewezen en zal een groter effect teweeg brengen.

Niet elke leerkracht voelt zich even goed bij het geven van deze lessen. Het project dat is uitgewerkt zorgt voor een attractieve werkwijze die zowel voor leerling als leerkracht een verademing kunnen zijn. De tips die vermeld staan in het eindwerk kunnen ook alvast helpen. Belangrijk is vooral dat je zorgt voor genoeg uitdaging, ook voor de sterkere leerlingen, dat je focust op leerwinst en niet op resultaat en dat je zoveel mogelijk probeert af te stappen van de stereotiepen.

WebRep currentVote  noRatingnoWeight           

 

Download scriptie (2.76 MB)
Universiteit of Hogeschool
Karel De Grote Hogeschool
Thesis jaar
2013
Thema('s)