Instapcursus van de Engelse taal

Matthijs
Schelstraete
  • Lieve
    Baetens
  • Pauline
    De Vos
  • Nele
    Teck

Een opstapje naar de lerarenopleiding

Ondanks de groei van het aantal studenten in het hoger onderwijs, volgt de lerarenopleiding die trend niet. Dat meldt De Standaard eind 2011, een proces dat eind 2012 gewoon verder loopt. Minister Smet waagt zich zelfs aan de voorspelling dat er in 2020 een lerarentekort zal zijn van 20 000. Een van de oorzaken is het aantal studenten dat stopt met de lerarenopleiding binnen het eerste jaar. Dat is wat ervaring ook ons leerde. Wij probeerden met onze bachelorproef een introductiecursus te ontwikkelen die studenten beter voorbereidt en daardoor binnen de opleiding houdt, heel specifiek op de lerarenopleiding Engels aan de Arteveldehogeschool.

Wat is de instapcursus van de Engelse taal?

De week voor de hogeschool begint, kunnen studenten in spe deelnemen aan de instapcursus van de Engelse taal. De cursus duurt een week en bereidt hen in spoedtempo voor op alle verschillende facetten van de lerarenopleiding: vakinhoud, (vak)didactiek, voor de klas staan, het studentenleven aan Arteveldehogeschool en enkele stokpaardjes van de vakgroep Engels. De onvermijdelijke lesblokken worden afgewisseld met o.a. een historische excursie, creatieve toepassingen, didactische discussies.

De week bestaat uit negen  blokken les, waarbij we tijdens elk blok een stad van het Verenigd Koninkrijk betrekken. Aan de hand van die stad wordt, een meestal grammaticaal, onderwerp aangehaald en uitgediept. Die onderwerpen zijn die waar studenten Engels het meest mee sukkelen in het eerste jaar: voorzetsels, tijden,… De onderwerpen komen zo creatief mogelijk aan bod en op het einde van elk lesblok wordt er in groep gereflecteerd over één facet van de didactische aanpak in Engels die in de les aan bod kwam.

Wat is het nut?

Een instapcursus voor Engels op Arteveldehogeschool heeft verschillende voordelen voor studenten. Zij kunnen de cursus volgen om te zien of de opleiding wel is wat ze verwachten. Dus bij twijfel of een nijpend tekort aan studiepunten kan deze onafhankelijke cursus inzicht bieden. Ten tweede maken de reflecties over vakdidactiek tijdens de cursus hen duidelijk waar aandacht aan moet worden gegeven als leerkracht. Een derde argument is dat de studenten, als zij zich vakinhoudelijk niet sterk voelen, oefenen in de moeilijkste onderwerpen die zorgvuldig geselecteerd werden. Ten slotte biedt de cursus een inzicht in zowel Engels studeren aan de Arteveldehogeschool als in dat wat van een leerkracht verwacht wordt vanuit het ministerie.

Wat kan er geleerd worden?

  • v  Zoals de laatste jaren steeds meer wordt benadrukt, zowel van hogerhand als in de lerarenopleiding, zou het onderwijs beter functioneren in een creatieve mantel. Aan abstracte omschrijvingen zoals deze is er dan ook geen gebrek. In de Instapcursus van de Engelse taal wordt creativiteit incidenteel aangebracht. In elke les, van cultuur tot grammatica kunnen de leerlingen proeven van verschillende creatieve verwerkingen. Waarom  zou je de Engelse geschiedenis vol kastelen, graven en kathedralen niet vertellen op een excursie aan de hand van ons eigen middeleeuwse Gent? Waarom zou je niet eens opteren voor een interactief bingospel in plaats van een invuloefening als je je leerlingen net dezelfde leerstof kan aanleren. Hoe kan je gezelschapsspelen educatief maken en er Engelse materie in verwerken? Wij tonen het aan door o.a. een vier-op-een-rij met voorzetsels en werkwoorden en een 'Jungle Speed' van conditionals.
  • v  Leraar zijn is meer dan een inhoudelijk vakexpert zijn. Tegenwoordig moet je alles in een context brengen en die kans zagen wij schoon in de rijke cultuur en historie van het Verenigd Koninkrijk.  Vaak wordt de cultuur benadeeld ten aanzien van het inhoudelijke en in de cursus wordt noch cultuur noch inhoud verwaarloosd.
  • v  Twee andere termen die niet meer weg te denken zijn: ICT. Als leraar kreeg werken met bord en krijt al eerder een ouderwetse stempel. De computer is zoveel bekwamer. In de cursus leren de studenten verschillende presentatietechnieken op de computer die ze kunnen gebruiken in hun opleiding en in hun klas.
  • v  Een laatste aspect van hedendaags onderwijs is meervoudige intelligentie. Niet elke jongere is goed in taal. Hun andere vaardigheden moeten worden aangesproken in oefeningen. Door concreet te discussiëren over meervoudige intelligentie en genoeg voorbeelden te geven, leren de studenten het nut en het belang.

De lerarenopleiding stoomt leerlingen in korte tijd klaar om zelf leerlingen te onderwijzen. In dat systeem kan niet iedereen onmiddellijk mee. Een overvloed aan informatie en technieken valt over hen. De instapcursus van de Engelse taal geeft hen een rugzakje mee met bruikbare tips, concrete voorbeelden, een basis aan inzicht. Of het geeft een idee mee over hoe de opleiding eruit ziet waardoor studenten verstandigere keuzes maken. Dit opstapje naar de lerarenopleiding brengt hopelijk een opstapje mee naar een kwaliteitsvoller onderwijs.

 

Download scriptie (976.78 KB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2012