e-Communication 4 social work 2.0: Een nieuwe manier van communiceren tussen ouders en scholen?

Dominique
Ferraro
  • Evi
    Vervaeren
  • Jenke
    Janssen
  • Diana
    Achten

e-Communicatie: Een nieuwe manier van communiceren tussen ouders en scholen?

 

Het internet speelt een grote rol in ons dagelijks leven, dit met alle toepassingen die daarmee samen gaan. Zo worden er vergaderingen gevoerd met behulp van een webcam, iedereen verstuurt e-mails, veel mensen gebruiken sociale netwerksites zoals Facebook, Twitter, enzovoort. Maar hoe zit het met de elektronische communicatie tussen scholen en ouders? 

 

Er heerst het idee dat e-Communicatie, oftewel digitale communicatie, nog veel te weinig gekend en gebruikt wordt door scholen in hun communicatie met ouders. 

 

Diana Achten, Dominique Ferraro, Jenke Janssen, Sanne Luten en Evi Vervaeren zochten voor hun eindproject uit welke digitale communicatiemiddelen ouders gebruiken en willen gebruiken in de communicatie met de school van hun kinderen. Momenteel communiceren ouders nog steeds het meest via de klasagenda en ouderavonden. Digitale communicatie wordt zelden tot niet gebruikt. 

 

Veel ouders hechten veel belang aan direct persoonlijk contact met de leerkracht van hun kind. Uit het onderzoek is echter gebleken dat de meerderheid van de ouders gewonnen is voor het gebruik van digitale communicatiemiddelen in het onderwijs. Hierbij zouden ouders graag communiceren via e-mail of via een digitale leeromgeving zoals Smartschool. De voornaamste reden hiervoor is dat ouders de leerkracht kunnen contacteren wanneer het voor hen mogelijk is. Ouders zouden niet graag communiceren via sociale netwerksites zoals Facebook. Dit omdat de meerderheid van de ouders vindt dat sociale netwerken de privacy schendt. 

 

Op dit moment houden de meeste ouders nog vast aan traditionele middelen.

Toch zou het voor velen ook interessant zijn om online te kunnen communiceren met de leerkracht en de school. Hieruit kan men concluderen dat er wel interesse is in de digitale communicatiemiddelen die gebruikt kunnen worden tussen scholen en ouders. Men ziet hierbij ook heel duidelijk dat deze middelen enkel een toevoeging zouden zijn op het directe contact en zeker geen vervanging. 

 

Universiteit of Hogeschool
UC Leuven-Limburg
Thesis jaar
2012
Promotor(en)
n.v.t.
Thema('s)