Hoe wordt u een sterk merk? Personal branding

astrid
boelen

Ik, een merk?

Zichzelf verpakken als een merk, het is geen nieuw concept. Bij celebrities en toppolitici zien we al jaren sterke merken die zichzelf uitstekend verkopen. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan Goedele Liekens, Oprah Winfrey of Madonna. Personal branding werd als eerste beschreven door de Amerikaan Tom Peters, hetgeen later uitgroeide tot een globaal fenomeen.Hierbij wordt aanbevolen om op zoek te gaan naar unieke kwaliteiten en deze verder te ontwikkelen en te gebruiken als verkoopsargumenten in de zoektocht naar werk.

Deze masterproef verkent het concept personal branding online via elf diepteinterviews bij Vlaamse en Nederlandse freelance journalisten. Aan de hand van onderzoeksvragen wordt ten eerste gekeken wat de invloed is van de financieel en economisch gevoelige situatie op de freelance journalistiek. Uit de resultaten blijkt dat de strategie die de redacties hierbij toepassen het ontslaan van de journalisten in loondienst betreft en meer beroep doen op freelancers, hetgeen kostenbesparend is.

Ten tweede worden het gebruik van personal branding online geanalyseerd. De respondenten geven bijna unaniem toe dat ze gebruik maken van personal branding online. Dit gebeurt hoofdzakelijk door het onderhouden van een blog, persoonlijke website en de sociale netwerk sites Facebook, LinkedIn en Twitter. Bij het gebruik van deze sociale netwerksites maakt men een onderscheid tussen persoonlijk en professioneel gebruik, al is deze niet erg strikt. Professioneel gebruik van de sociale netwerksites sluit namelijk een persoonlijke toon niet uit. Tevens worden er algemene richtlijnen opgesomd waaraan de respondenten zich online houden. Vervolgens betreft een derde onderzoeksvraag de motivaties achter dit gebruik. Hierbij valt het op dat men eerder vanuit recreatieve motieven aan personal branding online doet dan vanuit economische motieven.

Tot slot heeft een vierde onderzoeksvraag een overkoepelende functie door het vergelijken van de Nederlandse met de Vlaamse antwoorden. De Nederlandse freelance journalistiek lijkt harder en concurrentiëler, hetgeen een mogelijke verklaring biedt waarom Nederlandse respondenten meer gedreven zijn in personal branding online.

Download scriptie (530.32 KB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2011