Eindwerk Domotica

Peter
De Vleeschouwer

 

Peter De Vleeschouwer, voormalig student van de lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Mechelen, behaalde in 2010 het diploma van bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs voor de onderwijsvakken elektriciteit en technologische opvoeding. Als scriptie heeft hij een onderwerp gekozen uit het vakgebied elektriciteit  “ Domotica” ook wel aangeduid door de term”woning- en gebouwautomatisering”.  Dit onderwerp bestudeert het op afstand bedienen van schakelingen die in een woning aanwezig kunnen zijn. Een gekend voorbeeld hiervan is het sturen van verwarming, zodat de eigenaar na zijn dagtaak thuiskomt in een comfortabel verwarmde woning. Domotica  is een intelligent elektronisch systeem dat enormveel mogelijkheden biedt. Domotica wordt tegenwoordig meer en meer geplaatst in woningen vanwege de vele mogelijkheden/voordelen op het vlak van comfort, veiligheid, efficiëntie, ergonomie, energiebesparing, levensduur,…  Het is de huisinstallatie van de toekomst. Het enige grote nadeel is momenteel nog de hoge kostprijs.

 

In het secundair onderwijs is dit onderwerp opgenomen in de leerplannen van het vak elektriciteit. Deze leerkrachten weten echter niet altijd hoe ze leerlingen op een actieve manier kunnen laten kennismaken met de wereld van domotica. Er is ook weinig concrete informatie over domotica op leerlingenniveau beschikbaar. Het blijft  dan ook vaak  bij het theoretisch bekijken van het onderwerp zonder dat de leerlingen actief aan de slag kunnen gaan en zelf in de praktijk de wereld van domotica kunnen ontdekken.  Nochtans, praktische en leerling-gerichte oefeningen i.v.m. het programmeren van een domoticasysteem vergroten het inzicht in de principes van domotica  en geven de leerlingen een realistisch beeld geven van de toepassingen ervan. Bovendien zijn de mogelijkheden van domotica enorm groot  en evolueren ze razendsnel, waardoor het voor de leerkracht niet altijd duidelijk is welke informatie voor de leerlingen als basiskennis beschouwd moet worden. 

Met dit eindwerk komt Peter De Vleeschouwer hieraan tegemoet. Onder leiding van de heer De Landtsheer, docent elektriciteit van de KHMechelen, realiseerde Peter een  tweeledig eindwerk dat  enerzijds bestemd is voor de leerkracht en  anderzijds stelde hij een bundel  op waarmee de leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen gaan.  Deze bundels werden gebaseerd op een bestaande domoticakoffer, die door het ontbreken van een goede handleiding en leermateriaal onvoldoende uitnodigde tot gebruik. Uiteraard is dit alles opgesteld op een leerling-vriendelijke, didactisch verantwoorde en inhoudelijk correcte wijze.
Vragen zoals “Hoe werkt domotica?”; “Welke zijn de basisprincipes van domotica?” blijven niet langer onbekend terrein. Kenmerken, toepassingen,voordelen en nadelen van domotica worden bestudeerd. De leerlingen gaan actief aan de slag met de domoticakoffer om de gestelde vragen in de bundel te  beantwoorden. Zij nemen de werkbundel stapsgewijs door. De benodigde software wordt verduidelijkt door de programmeringoefeningen, die aan de hand van reële situaties verder ingeoefend wordt. Elk probleem wordt in de werkbundel stap voor stap geanalyseerd en de leerlingen dienen deze te noteren op speciaal voorziene werkbladen.
Na het opstellen van de werkbundels werden een aantal testfases ingebouwd. Vooreerst gaven medestudenten elektriciteit  feedback, waarna een bijsturing volgde. Daarna testte ook een aantal leerlingen van de Technische Scholen  Mechelen de werkbundel uit. 
 

Het resultaat van deze scriptie is een uitgebreide  leerkrachtenbundel waarin het onderwerp  domotica zeer gestructureerd, praktisch en concreet behandeld wordt. De  bijhorende leerlingenbundel stelt de leerlingen in staat om alle aspecten van het begrip domotica op een kritische en zelfstandige wijze en volledig individueel te verwerven

Download scriptie (5.55 MB)
Universiteit of Hogeschool
Thomas More Hogeschool
Thesis jaar
2010