Toepassingen en eigenschappen van vochtabsorberende materialen gebruikt bij container zeevracht

Gert
Willems

Vochtabsorberende materialen gebruikt bij container-zeevracht



Containers zijn een economische en veilige manier om eender welke soort goederen te transporteren.  Het aandeel van containergebruik in de totale goederenoverslag blijft daarom nog steeds stijgen.  In de haven van Antwerpen bijvoorbeeld steeg het aandeel van 7,5% naar 23,9% in de periode 1980-1995 en bedroeg 31,3% in 2005.  Toch is containertransport niet volkomen risicoloos: ongeveer 3% van de containers die vervoerd worden per schip heeft last van vochtschade.  Veelal worden de goederen meegeladen met vochtbronnen, waardoor ze muf gaan ruiken, schimmelvorming vertonen, oxideren enz. Vochtschade kan leiden tot een aanzienlijk verlies van goederen en dure kosten.

 

Vochtschade vloeit voort uit een intern klimaat binnen de container, een klimaat dat ongunstig is voor de goederen.  Dit klimaat of de verandering ervan wordt bepaald door 5 factoren :

De zeeroute 

De klimatologische condities tijdens de zeereis

De vochtbronnen (bv. de goederen, interne containerlucht enz.).

Het type en de staat van de container

De plaats op het schip

 

Het vocht bereikt de goederen door neer te slaan op koude voorwerpen zoals de containerwand en dan neer te druppelen op de goederen.  Ook kan vocht de lading bereiken via een transfer van vocht van de containerlucht naar de goederen doordat er een onevenwicht is tussen de hoeveelheid waterdamp in de containerlucht en de hoeveelheid water in de goederen. 

Een van de mogelijkheden die gebruikt worden om vochtschade te reduceren, zijn droogmiddelen of “desiccants” die het vocht uit de lucht absorberen om zo de vorming van fysisch water te vermijden bij temperatuurswijzigingen.  Deze producten worden beschouwd als de goedkoopste verzekering tegen vochtschade.  Ze worden opgehangen in de buurt van het plafond omdat zich hier de warmste en vochtigste lucht bevindt.

Er bestaan verschillende soorten desiccants, zowel wat inhoud als ontwerp betreft.  De inhoud of vochtabsorberende substantie is ofwel op klei ofwel op zout gebaseerd.  Naar ontwerp kan er een onderscheid gemaakt worden tussen de "poles" en de "sacs".  De poles bestaan uit een massieve plastic verpakking met 2 secties.  Eén sectie bevat de vochtabsorberende substantie en de andere vangt het water dat geabsorbeerd wordt op.  Sacs zijn zakjes die de vochtabsorberende substantie met zakmateriaal omsluiten dat naar binnen toe doorlaatbaar is voor waterdamp, maar naar buiten toe ondoorlaatbaar. Vaak wordt er bij deze producten ook een ingrediënt toegevoegd om het geheel na absorptie om te vormen tot een gel, om zo lekkage te voorkomen.

In het onderzoek werden de effecten in vochtabsorptie getest van verschillende merken van desiccants, in verschillende grammages en onder diverse klimatologische omstandigheden.  De desiccants die getest werden, waren sacs van de merken Nordic Power Desiccants, Xdry Desiccants, Super ‘o sec, Container Dri II, Danish Dry Bag, Dewpack, Pro Dri, Transorb en Superdry. 

De verschillende producten werden in een klimaattestkast gelegd waarin een bepaalde vochtigheid en temperatuur geregeld werd.  De producten werden elke dag gewogen en het massapercentage werd bepaald.  De toename in dit massapercentage werd uitgezet in functie van het aantal dagen.  Op deze manier was een vergelijking van de verschillende producten mogelijk.

 

Het onderzoek leidt tot het besluit dat desiccants meestal meer absorberen bij hogere temperatuur en hogere vochtigheid.  Naargelang de samenstelling van het absorberende product en zijn verpakking is er meer of minder kans op lekkage.  Als de eenheidsverpakking groter wordt in gewicht, dan daalt de absorptiesnelheid, maar stijgt de werkzame absorptietijd.  Er kan een onderscheid gemaakt worden tussen 2 hoofdgroepen naargelang hun absorptie-eigenschappen: de snelle absorbeerders en de desiccants met een lange werkzame absorptietijd.

Ten slotte dient opgemerkt te worden dat de keuze van de desiccant verre van gemakkelijk is. Deze wordt bepaald door een hele reeks van inter-agerende omstandigheden zoals de goederen die getransporteerd worden, de duur van een zeereis, de zeeroute, de tijd van het jaar waarin de container vervoerd wordt enz.

 

 

 

 

Download scriptie (21.93 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool PXL
Thesis jaar
2007