Het gebruik van actieve werkvormen en ICT. Casestudie in de cursus eerstehulpverlening van Rode Kruis-Vlaanderen.

Els
Tanghe

Het gebruik van actieve werkvormen en ICT.



Casestudie in de cursus eerstehulpverlening van Rode Kruis-Vlaanderen

 

Sedert een tweetal jaren stimuleert de dienst Opleidingen van Rode Kruis-Vlaanderen haar lesgevers eerstehulpverlening om de inhoud van de cursus Helper door middel van actieve werkvormen over te brengen. Lesgevers krijgen heel wat impulsen om meer, zelfs vernieuwende en creatieve, actieve werkvormen te ontwikkelen en/of toe te passen. Het was echter niet bekend of ze werkelijk deze werkvormen gebruiken.

 

Door middel van een kwantitatief onderzoek werd daarom nagegaan welke werkvormen en didactische hulpmiddelen, waaronder ICT, de lesgevers tijdens de cursus Helper inzetten en wat de belangrijkste redenen zijn. Aan de hand van de enquêtes van 87 respondenten werd eveneens onderzocht of er een verband bestaat tussen persoonskenmerken en het gebruiken van bepaalde werkvormen en hulpmiddelen. Er werd tevens gepeild naar de noodzaak van ondersteuning van de lesgevers en naar wat deze kan inhouden.

 

De verbanden die werden gevonden, bleken slechts miniem en niet generaliseerbaar. Het bleek ook niet mogelijk om een eenduidig profiel op te stellen van dé lesgever die het meeste varieert op het vlak van het gebruik van verschillende werkvormen en hulpmiddelen. Het inzetten vertelt daarnaast weinig over het effectieve leerrendement.

 

81,6 % van de respondenten wenst ondersteuning door de dienst Opleidingen. Dit ondersteunen dient naast het aanbieden van uitgewerkte lesvoorbereidingen ook een degelijke begeleiding bij de praktische toepassing ervan te omvatten. Elf respondenten vinden ondersteuning vanuit de dienst Opleidingen niet opportuun, voornamelijk omdat het gebruik van werkvormen ‘om de werkvorm’ niet is aangewezen. Ook hier moet de dienst Opleidingen ten allen tijde over te waken.

 

Tot slot is het belangrijk om de lesgevers in te lichten over de meerwaarde van actieve werkvormen. Het weergeven van een genuanceerd beeld met betrekking tot de positieve resultaten op het vlak van leerrendement is aangewezen

 

Download scriptie (676.04 KB)
Universiteit of Hogeschool
Vrije Universiteit Brussel
Thesis jaar
2006