Live-ervaring in de ogen van de Kunstenaar

Ieva
Dudaite

Het is duidelijk dat de scriptie richt zich op de impact van een live-omgeving aan muzikale optredens van muzikanten. Bijvoorbeeld, soms de scriptie vraagt: "Wat is de impact van de liveness op de manier waarop kunstenaars zelf te ervaren een performance?". Terwijl de andere keer het vraagt: hoe veel invloed heeft liveness (of een live-ervaring) op de verschijningen van een muzikant (in termen van gezichtsuitdrukkingen, lichamelijke gebaren en ga zo maar door).

Terwijl de scriptie besteedt al geruime tijd in het verklaren van de relevantie van het onderwerp, het wordt uitgelegd hoe het precies toevoegt aan de bestaande literatuur. Nu is het argument vooral dat de belangstelling voor live-optredens (zowel binnen als buiten Academica) uitgebreid in de afgelopen jaren gegroeid is. De structuur van de scriptie is duidelijk. Het neemt voldoende tijd om de lezer mee door de verschillende aspecten van het onderzoek: het theoretisch kader, de empirisch onderzoek, en de evaluatie van de bevindingen.

Het gebruik van de literatuur is zeer goed. Het theoretisch kader is het sterke punt van de scriptie. Het is overtuigend en het literatuuronderzoek geeft de lezer een goed overzicht van de bestaande theorieën over liveness. Ook de auteur doet goed in het waarschuwen van de lezer voor vallen in de valkuil van het begrijpen van liveness en het gemediatiseerde als binaire tegenstellingen. Zoals de auteur terecht stelt, het onderscheid tussen het gemediatiseerde en liveness is wazig in de laatste paar decennia. De scriptie geeft een goede werkdefinitie voor liveness op pagina 1, we ontdekken dat het werk van Auslander is een belangrijke basis voor deze definitie.

Het gebruik van etnografie als centrale methode is vooral heel goed verdedigd en de bespreking van het empirisch materiaal is interessant. Kortom: de etnografisch onderzoek is een goede eerste oriëntatie, geeft een mooie illustratie van een ander perspectief en brengt dus een aantal interessante resultaten.

De scriptie is bijzonder sterk in het theoretische hoofdstuk waarin het onderwerp van liveness wordt besproken en waarin de onzekere grenzen tussen 'live' en 'gemediatiseerde' worden onderzocht. Ook de bespreking van de verschillende muzikanten en hun aanwezigheid op het podium geeft een interessant inzicht in de verschillende prestatie attitudes.

Alle van de formele vereisten zijn voldaan. De scriptie maakt goed gebruik van APA referencing.

De scriptie is sterk in het huidige debat over liveness uitleggen in muzikale optredens. Het heeft een interessant onderwerp (liveness) en heeft als doel om dit onderwerp te presenteren vanuit een nieuw perspectief (de kunstenaar). Dit scriptie bevat een uitstekende theoretische discussie over het onderwerp en slaagt erin om heel wat interessante empirische gegevens te verzamelen door middel van een etnografische methode.

Download scriptie (1.52 MB)
Universiteit of Hogeschool
Andere
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Gert Keunen