Aardrijkskunde anders bekeken

Lotte
D'hont
  • Joke
    Laporte

Aardrijkskunde anders bekeken

 

Met deze bachelorproef ‘Aardrijkskunde anders bekeken’ willen we leerkrachten kennis laten maken met de mogelijkheden omtrent educatieve pleinspelen in de les aardrijkskunde in het secundair onderwijs.

 

De bachelorproef kwam tot stand met volgende onderzoeksvraag in het achterhoofd: ‘Welke goede, educatieve pleinspelen voor de aardrijkskundeles bestaan er en hoe bruikbaar zijn deze in de les?’. Om deze vraag te beantwoorden, werden er twee doelstellingen naar voor geschoven. Enerzijds werden bestaande pleinspelen geëvalueerd met behulp van zelf opgestelde evaluatiecriteria. Daarnaast werd een eigen spel ‘Op naar de top!’ ontwikkeld dat voldoet aan alle criteria.

 

Om de criteria op te stellen, werd gebruik gemaakt van een perspectiefwissel en een literatuurstudie. De criteria werden opgesplitst in organisatorische en didactische criteria, en zijn terug te vinden in de spelfiche waarmee ieder pleinspel geëvalueerd werd. Dankzij dit evalueren van de spelen werd er een beeld gevormd van het ‘perfecte’ pleinspel voor de aardrijkskundeles, waarnaar gestreefd werd bij het ontwerpen van ‘Op naar de top!’.

 

Na de literatuurstudie konden we besluiten dat er weinig pleinspelen met een aardrijkskundig thema bestaan. De geëvalueerde spelen sluiten daarenboven voornamelijk aan bij uitsluitend de leerplannen aardrijkskunde van de tweede graad secundair onderwijs. Een belangrijk knelpunt bij deze spelen is ook de tijd waarin het spel gespeeld wordt: enkele spelen kunnen mits aanpassingen binnen een blokuur uitgevoerd worden, maar de meeste passen beter binnen een projectdag. Bij het ontwerpen van ‘Op naar de top!’ werd rekening gehouden met dit probleem, maar er werd ook gedacht aan een reeks van andere knelpunten, zoals de aansluiting bij leerplandoelen uit de eerste graad aardrijkskunde secundair onderwijs en het voorbereidingswerk door de leerkracht. Het ontworpen spel werd uitgetest in een reële klassituatie en als meerwaarde ervaren, door zowel leerlingen als leerkrachten.

 

Het resultaat van deze bachelorproef is bijgevolg een kant-en-klaar en zowel inhoudelijk als didactisch verantwoord pleinspel voor toepassing in de aardrijkskundeles. Speel jij mee!?

Download scriptie (3.13 MB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Lies Vandenbroele