Gezocht en gevonden, de webshop.

Joren
Feys

Dagelijks zoeken we op het internet dingen op. Of het nu om personen, gebeurtenissen, producten of nog iets anders gaat. Het is zo vanzelfsprekend en eenvoudig, we doen het bijna automatisch. Het intikken van enkele letters, enter en voilà. Een hele lijst met relevante resultaten.

Voor beheerders van webshops is het gegeven dat zo vaak gezocht wordt, zeer interessant. Zoekmachines kunnen namelijk een heel grote reden zijn waarom mensen een website wel of juist niet bezoeken.

Een uitbater van een winkel wil altijd zoveel mogelijk (potentiële) klanten bereiken, naar zijn winkel lokken en winst maken. Dit kan hij met behulp van verschillende mogelijkheden en inspanningen perfect bereiken. Adverteren is hierbij de grootste invloedhebber. Voor een winkeluitbater op het wereldwijde web is dit niet anders. Alleen kan de manier waarop hij deze klanten bereikt wat verschillen. Het is perfect mogelijk om de shop in de kijker te stellen aan de hand van advertenties. Maar het is ook erg belangrijk om “zomaar” gevonden te kunnen worden. Hierbij wordt dan vooral gewerkt aan de optimalisatie van de webshop om zo hoog mogelijk te scoren in de zoekresultaten van een zoekmachine. Het zogeheten Search Engine Optimization (SEO, nvdr.).

Het is nu eenmaal zo dat wanneer er aan zoekmachines gedacht wordt, er wel meerdere gekend zijn, maar slechts één echt vaak gebruikt wordt. Google. Daarom kan volgens Neil Patel (2014) SEO ook meer gezien worden als Google Optimization. Leven naar de normen van Google – en dat zijn er een hoop – kan met andere woorden, een zeer grote hulp zijn bij het bereiken van de doelstellingen.

Advertenties kunnen impact hebben op korte termijn. Zowel online als offline. Bij SEO is dit niet het geval. Resultaten zal je pas merken na verloop van geruime tijd en het leveren van continue inspanningen. Het werk voor het verbeteren van de score in de zoekresultaten is namelijk nooit voorbij. Dit komt vooral omdat ook op het internet de concurrentie moordend is. De beloningen die al dat harde werk opleveren zijn echter wel zeer duidelijk merkbaar en kunnen op langere termijn nog steeds hun effect tonen. Mits er blijvende inspanningen worden geleverd.

Uit een onderzoek van Advanced Web Ranking (2014) bleek dat 31,24% van de zoekacties resulteerden in een klik op de link die de eerste, niet-betaalde plaats bezette. Let wel, de eerste positie is niet altijd gelijk aan het eerste resultaat dat je te zien krijgt. Bij veel zoekopdrachten zullen één of meerdere gesponsorde resultaten de organische, beïnvloedbare resultaten voorafgaan.

Zelf in het relatief kleine gebied van België is de eerste plaats bemachtigen in de zoekresultaten van Google geen eenvoudig klusje. Emob bvba, een webshop gespecialiseerd in de verkoop van meubilair, ondervond dit aan den lijve. Om eindelijk de gegeerde eerste plaats te bereiken, had het bedrijf 7 maanden van continue inspanningen nodig. En daarbij komt nog dat dit enkel geldt voor één zoekwoord.

Effect SEO op lange termijn. Zoekwoord "kinderbedden"

Afbeelding verwijderd.

Afbeelding verwijderd.Wanneer je weet dat een webshop meestal vol zit met trefwoorden waar wij allen soms naar durven zoeken, is het rap duidelijk waarom SEO een werk van lange adem is.

Kortom kan je stellen dat het tegenwoordig niet meer mogelijk is om SEO niet toe te passen, of om het op dezelfde manier uit te voeren als enkele jaren geleden. Een goede SEO-strategie is noodzakelijk voor elke ambitieuze webshop.

Denk nu maar eens aan jezelf. Hoe vaak zoek je iets op waarbij je niet een resultaat behorende tot de eerste drie aanklikt?

Download scriptie (1.27 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool Gent
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Alexandra Coppens