Het belang van artificiële intelligentie

Matthias
Caryn

Artificiële of kunstmatige intelligentie is een belangrijk onderdeel van de toekomst. Recent nog hebben vijf grote technologiebedrijven, Google, Facebook, Amazon, IBM en Microsoft, besloten om samen te werken op gebied van artificiële intelligentie. Het bedrijf Partnership on AI is bedoeld om de maatschappij vooruit te helpen.

Stel nu, je bent een ontwikkelaar en zou graag een spel ontwikkelen die werkzaam is in alle browsers. Je focus ligt voornamelijk op een 3D spel die intensief gebruik zal maken van artificiële intelligentie. Om het spel heb je een tal van mogelijkheden en het is dus moeilijk om uit te maken welke software je het beste zal gebruiken. Maak ik gebruik van een framework of zal ik eerder een volledige softwaresuite gebruiken.

Dit werd onderzocht voor Rusty Bolt BVBA. Momenteel zijn ze in deze indiestudio bezig aan het afwerken van hun spel REVOLVE die in 2017 op de markt komt. Men is nu dan ook al aan het nadenken over een nieuwe game. De bovenstaande beschrijven zou dan een mogelijke game zijn die men kan ontwikkelen. Rusty Bolt gebruikt voor REVOLVE momenteel Unity 4. Is het beter om dan over te stappen naar Unity 5 of is er een ander softwarepakket dat beter bij hen zou passen.

 

Uiteindelijk heeft Rusty Bolt twee mogelijkheden. Men kan bijwerken naar Unity versie 5 of men kan kiezen voor Unreal Engine 4 die ook aan al hun eisen voldoen. Beide pakketten verschillen natuurlijk in hun vormgeving, maar ook de manier dat ze AI aanpakken. Unity 5 legt de focus voornamelijk op het zoeken van de kortste weg. Hierbij wil men dus zo snel van startpunt naar de gewenste eindlocatie geraken. Unreal Engine 4 legt daarnaast ook focus op gedragsbomen die worden voorgesteld als algoritmische bomen en een systeem waarbij men steeds vragen kan stellen aan de omgeving om zo meer te weten te komen over de omgeving.

 

Aan de hand van een prototype worden ook enkele performantieverschillen worden aangetoond. Unity 5 heeft minder ruimte nodig op de schijf. Unreal Engine 4 vindt de kortste weg toch iets sneller, maar ondervindt problemen met de schaalbaarheid. Via het onderzoek kwam ook naar boven dat Firefox toch iets beter omgaat met de projecten in vergelijking met Chrome.

Ook al is het van belang om goed na te denken over kunstmatige intelligentie. Rusty Bolt kan met Unity 5 of Unreal Engine 4 eigenlijk geen verkeerde keuze maken, men zal natuurlijk zelf de keuze moeten maken aangezien men het team en historische kennis ook in acht hoeft te nemen wat varieert van project tot project.

Universiteit of Hogeschool
Hogeschool Gent
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Joeri Van Herreweghe