Het resultaat van het gebruik van klasinterne peer tutoring.

Céline
Koeckelenbergh

Peer tutoring tijdens herhalingslessen bij de domeinen ‘getallen’ en ‘taalbeschouwing’.   

Het onderwerp van mijn onderzoek werd gebaseerd op enkele persoonlijke ervaringen, die ik gedurende stages had aangetroffen. Er wordt zeer veel gewerkt met niveaugroepen, terwijl er bewezen is dat dit niet altijd even positief is voor een klas. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een werkvorm, waar alle kinderen voordeel uit halen. Ik kwam al snel uit bij de coöperatieve werkvorm, peer tutoring.  Deze is voornamelijk bekend bij het verwerven van leesstrategieën met behulp van oudere leerlingen. Mijn aanpak was enigszins anders. Aangezien de werkvorm positief staat aangeschreven, wou ik deze onderzoeken bij andere domeinen. Daardoor ben ik bij volgende onderzoeksvraag gekomen: Heeft het gebruik van peer tutoring, met heterogene groepen, tijdens herhalingslessen van de domeinen getallenkennis en taalbeschouwing effect op de leerprestaties van alle leerlingen en de sociale cohesie in de klasgroep?  

Peer tutoring is een werkvorm, waarbij er een helpersrelatie tussen twee of drie leerlingen is. Een groepje bestaat uit een ‘begeleidende’ leerling en één of meer ‘begeleide’ leerlingen. De leerling die het groepje begeleidt en ondersteuning biedt, heeft de leerstof onder de knie en heet ‘tutor’. De leerling of leerlingen die ondersteuning krijgen heten ‘tutee’. Deze werkvorm wordt het best gebruikt voor het inoefenen en bevorderen van bepaalde leerstof en vaardigheden, dit door voornamelijk toepassingen uit te voeren. Peer tutoring is dus een werkvorm die ingezet kan worden ter aanvulling en ondersteuning van een andere methode. Via peer tutoring geeft je kinderen de kans om actief en zelf ontdekkend te leren. Het leren gebeurt in sociale context met een gelijke of een makker.  

De aanpak van dit onderzoek verliep in enkele stappen. Zo is het van belang een uitgebreide beginsituatie te stellen van de klas. Ook moest er onderzoek naar de klassfeer verricht worden, om deze later te kunnen vergelijken. Aangezien kinderen niet opgeleid zijn om leerstof over te brengen, moeten ze hier eerst in begeleid worden. Daarom kregen de leerlingen die in staat waren, de rol van tutor uit te voeren, enkele voorbereidende lessen. Het eigenlijke onderzoek gebeurde gedurende drie lesweken, geïntegreerd in het lessenpakket. De kinderen werkten gedurende 20 minuten met de werkvorm ‘peer tutoring’. Hierdoor moesten de tutors de leerstof naar een hoger niveau liften, terwijl de tutees extra uitleg en hulp kregen aangeboden.   

Peer tutoring heeft op korte termijn (3 weken) geen gunstig effect op de leerprestaties van ALLE leerlingen. Voornamelijk de leerprestaties van de tutees gingen in stijgende lijn, terwijl de punten van de tutors gelijk bleven.  Het beste effect was te zien bij de klassfeer. Hier waren voor de klasinterne zaken enorme vorderingen gemaakt, gedurende zo’n korte periode. Uit de tussentijdse evaluatie was al te merken dat de leerlingen het zeer aangenaam vonden om samen te werken en hulp te verlenen/krijgen van een klasgenoot. Kinderen vinden de klas aangenamer na het gebruik van peer tutoring en voelen zich er dan ook beter thuis.   

 

Universiteit of Hogeschool
AP Hogeschool Antwerpen
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Tom Hancké
Thema('s)