De schaarste komt er aan! Tijd voor een nieuwe manier van rekruteren?

Jana
Bostoen

De schaarste komt er aan! Tijd voor een nieuwe manier van rekruteren?

Ingenieurs hebben geluk. Vaak krijgen ze tientallen telefoons met aanbiedingen van verschillende werkgevers. Omgekeerd kan het soms wat frustrerender zijn. Uren en soms dagenlang zoeken naar de juiste persoon voor die ene vacature, de job van een recruiter is niet altijd eenvoudig. De naderende toekomst van schaarste maakt het niet alleen gemakkelijker op. Zijn onze wervingsmiddelen voldoende ingespeeld op de toekomst of gaan ze aan onze tijd voorbij? Hoog tijd om alles even op een rijtje te zetten.  

 

Het ATS-systeem

 

ATS is de afkorting van een applicant tracking system. In de wereld van werving en selectie worden de selectieprocedures dikwijls tot standaard ondersteund met een technologisch progromma zoals ATS. Dit systeem is niet alleen een soort CV database waar duizenden gegeven opgeslaan kunnen worden, het is ook mogelijk om die gegevens zorgvuldig te ordenen. Heel gemakkelijk wanneer er een nieuwe vacature binnenkomt. Je hoeft enkel maar de gegevens in te tikken waaraan de kandidaat moet voldoen. Denk maar aan aantal jaren relevante ervaring, gekende talen, opleiding, enzovoort. Na zo’n search krijg je onmiddellijk een lijst met geschikte kandidaten. Handig toch?

Er zijn echter ook een aantal nadelen aan het systeem gebonden. Wat ben je namelijk met een lijst van duizenden kandidaten als die niet staan te springen om voor jou te werken? In tijden van schaarste zal je mensen moeten aanspreken die al een job hebben en misschien niet zozeer uitkijken naar een nieuwe baan. Bovendien worden deze al vaak gebeld door jouw concurrenten met interessante aanbiedingen. Ofwel zal je met een hele sterke vacature uit de hoek moeten komen ofwel zullen de meeste afhaken. Waarom? De reden waarom mensen openstaan voor een nieuwe aanbieding kan enerzijds zijn omwille van de professionele relatie: jij biedt een baan aan. Er van uitgaan dat we in de toekomst met een tekort zullen kampen aan goede kandidaten, zal de doelgroep wel degelijk al aan het werk zijn. De professionele relatie kan wel ten dienste zijn bij een opportuniteit voor die persoon. Anderzijds stellen kandidaten zich ook meer open wanneer er een soort persoonlijke relatie vooraf werd opgebouwd. Zowel kandidaat als recruiter weten dat ze voor elkaar iets kunnen betekenen. Net daar situeert zich het probleem met ATS: hoe onderhoud je de persoonlijke band in een lijst van duizenden personen?

Voldoende voor de toekomst of op zoek naar alternatieven?

In een onderzoek naar een duurzaam wervingsmiddel van Jana Bostoen wordt zowel het ATS als alternatieve methoden besproken. Denk maar aan o.a. LinkedIn en social media. Kan het ATS zijn nadelen overwinnen of spelen de alternatieven beter in op de toekomst? Bestaat er wel zoiets al een duurzaam wervingsmiddel voor alle tijden? Wat is nu dé manier van rekruteren? Lees dan verder in het onderzoek en ontdek het snel!

Download scriptie (1.45 MB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Erika Van Damme