Verbondenheid met de samenleving bevorderen

Liesje
Korthoudt

Vlaanderen is een regio met superdiversiteit. Mensen met talloze verschillende culturele achtergronden leven er samen. Al is superdiversiteit op dit ogenblik nog vooral een zaak van de centrumsteden. Daarbuiten heb je nog veel hoofdzakelijk ‘witte gemeentes’, en dus ook ‘witte scholen’. Ik ben Liesje Korthoudt, en in mijn bachelorproef focus ik op manieren waarop een school zonder diversiteit onder de leerlingen toch verbondenheid kan creëren met de superdiverse samenleving.

 

 

 

Vlaanderen was nog nooit zo'n smeltkroes van nationaliteiten. In 2015 telde de regio 504.130 mensen die niet de Belgische na­tionaliteit hebben. Dat aantal zal de komende jaren nog flink toenemen, want vorig jaar kwamen een recordaantal vluchtelingen naar België.

 

Een derde van alle kinderen tot en met vijf jaar heeft een buitenlandse herkomst, lees ik in de nieuwe Vlaamse Migratie- en Integratiemonitor 2015. Vlaamse scholen hebben dus een cruciale rol in het creëren van verbondenheid tussen de verschillende gemeenschappen.

 

Grote scholen in stedelijke omgevingen besteden daar nu al aandacht aan, maar in kleinere schooltjes is de realiteit vaak nog erg ‘wit’. Hoe kan je kleuters uit dergelijke ‘witte school’ toch in contact brengen met de superdiverse samenleving waarin ze opgroeien? Dat onderzoek ik samen met basisschool ‘Het Moleke’ in Rijkevorsel.

 

Het schoolbestuur van Het Moleke beseft heel goed dat de leerlingen op de school geen weerspiegeling zijn van hoe de Vlaamse samenleving eruit ziet. Directie en leerkrachten vinden het belangrijk dat de kinderen toch in contact gebracht worden met diversiteit en andere culturen, maar hebben daar geen goede methode voor.

 

Voor kleuters is het begrip ‘de samenleving’ niet te vatten, laat staan ‘de diverse samenleving’. Dat moet dus concreter. Maar omdat die diversiteit niet aanwezig is in de klas of op de speelplaats, moeten er andere manieren bedacht worden.

 

Ik koos ervoor om ‘diverse anderen’ binnen te brengen en diversiteit te introduceren als iets heel normaal. Ik probeerde verschillende soorten lesmateriaal uit en onderzocht op die manier welk materiaal het meest geschikt is om kinderen op een accurate manier een beeld te geven van die samenleving om er zo mee in verbinding te komen.

 

De resultaten presenteerde ik op 13 januari 2016 om 15 uur in de Campus van de lerarenopleiding Vives in Tielt. Ik gaf er ook een demonstratie van de verschillende soorten lesmateriaal.

 

 

Bio Liesje Korthoudt

Ik ben Liesje Korthoudt, 25 jaar. Na mijn opleiding orthopedagogie besloot ik nog een bachelor opleiding kleuteronderwijs te volgen. Omdat ik het werk als kleuterjuf wil combineren met de opleiding, koos ik voor een opleiding op afstand via Vives Campus Tielt. Ter afronding van mijn studie moet ik een bachelorproef schrijven over verbondenheid.

Download scriptie (4.56 MB)
Universiteit of Hogeschool
VIVES Hogeschool
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Sandra De Vylder