Vlaamse Scriptieprijs 2015 - genomineerde Tim Duerinck

Artikel

Op 17 december maken we in Antwerpen bekend wie de Vlaamse Scriptieprijs 2015 wint. In aanloop naar de uitreiking laten we jou met de kandidaten kennismaken. Vandaag: Tim Duerinck, Master in de Instrumentenbouw (HoGent). 

Tim Duerinck

  • Tim Duerinck
  • Master in de Instrumentenbouw - Hogeschool Gent 
  • Scriptie: "Piepschuim: de volgende stap voor muziekinstrumenten?"

“Toen ik aan mijn docenten vertelde dat ik voor mijn masterproef een cello uit piepschuim wou maken, waren ze om begrijpelijke redenen zeer sceptisch. Ik moest een zekere koppigheid en vastberadenheid aan de dag leggen om door te zetten met mijn ‘krankzinnig’ plan, want ik kreeg aanvankelijk maar geen goedkeuring voor mijn project."

De scriptie
Al eeuwen proberen instrumentenbouwers de werking van akoestische strijkinstrumenten te onderzoeken, te begrijpen en te optimaliseren. Het overgrote deel van dat onderzoek ging echter naar de instrumenten van Stradivarius. Die werden gezien als het grote ideaal en werden een mythe. Onderzoekers probeerden uitsluitend het geheim ervan te ontrafelen om de instrumenten te kunnen kopiëren, en daardoor slaagden ze er niet in 'out of the box' te denken. Hedendaags onderzoek kan echter een heel andere richting uitgaan, door zich bijvoorbeeld de vraag te stellen of er materialen beter geschikt zijn als klankversterker voor strijkinstrumenten dan hout. In deze scriptie voert Tim Duerinck in het eerste luik een historisch onderzoek naar de evoluties in het denken over alternatieve strijkinstrumenten en klanken. Op basis van dat onderzoek gaat hij in het tweede deel op zoek naar een materiaal dat betere akoestische eigenschappen heeft dan hout. De metingen geven verbluffende resultaten: piepschuim blijkt bijna 3 keer beter dan klankhout. In het derde deel van de scriptie beschrijft Tim hoe hij vervolgens een prototype maakt van een cello met piepschuim als klankversterker. Zijn onderzoek bewijst dat er zeer beloftevolle materialen bestaan die akoestische instrumenten luider kunnen maken dan ooit tevoren, en nieuwe klankkleuren kunnen bieden aan muzikanten en componisten. Dat geeft de nieuwe klassieke muziek kansen om niet langer uitsluitend te focussen op het 200 jaar oude Stradivarius concept, maar volop te experimenteren met nieuwe instrumenten uit nieuwe materialen die een publiek zeker zullen bekoren en verbazen.

Scriptie schrijven
“Toen ik vertelde aan mijn docenten dat ik voor mijn masterproef een cello uit piepschuim wou maken waren ze om begrijpelijke redenen zeer sceptisch. Ik moest een zekere koppigheid en vastberadenheid aan de dag leggen om door te zetten met mijn ‘krankzinnig’ plan, want ik kreeg maar geen goedkeuring voor mijn project. De frustratie werd mijn drijvende kracht. Ik moest en zou mijn vermoedens bewijzen. Gelukkig vond ik een promotor die, hoewel eerst sceptisch, toch begon te geloven in mij en het onderzoek. Ik stuurde hem regelmatig voorlopige versies, en hij gaf steeds opnieuw geduldig en doortastend feedback. Het was zwoegen en tegen de stroom op varen. Soms verloor ik er de moed bij, maar de motivatie kwam altijd terug en ik ontwikkelde een liefde voor onderzoeken en schrijven. Tijdens het werken aan de scriptie werd me duidelijk dat dit maar een eerste stap was. Het onderzoek naar nieuwe materialen voor strijkinstrumenten heeft nog enorm veel mogelijkheden. Ik wil er heel graag verder mee gaan.”

Het leven na de scriptie
“Eenmaal afgestudeerd opende ik mijn eigen atelier als instrumentenbouwer in Gent. Ik werkte verder aan het onderzoek met onder meer KU Leuven, daaruit bleek dat de piepschuimcello 5 dB luider is dan een klassieke cello. Ik ben opzoek naar mogelijkheden om mijn onderzoek te kunnen verderzetten.”

Share this on: