Longlist Klasseprijs 2022

Persbericht
Longlist Klasseprijs 2022


De jury van Klasse heeft gesproken! Van wiskunst tot inclusief onderwijs... De 10 genomineerden van de Klasseprijs halen de longlist met hun sterke scripties over onderwerpen gerelateerd aan het onderwijs. In de week van 5 december wordt de lijst gehalveerd. Wie van hen dan de uiteindelijke winnaar wordt, ontdekken we op 20 december tijdens de prijsuitreiking in het stadhuis van Brussel.

De redactie van Klasse, het multimediaal communicatieplatform voor onderwijs in Vlaanderen, wilt samen met SciMingo boeiende scripties de nodige belangstelling geven. Met de Klasseprijs komen scripties met een onderwerp scripties gerelateerd aan onderwijs in aanmerking voor een prijs ter waarde van 1.000 euro. Zo bekroont Klasse scripties die zowel rechtstreeks communiceren over pedagogische onderwerpen, als scripties die onderzoek doen naar bijvoorbeeld het welzijn van kinderen en studenten in de schoolomgeving.

Bij deze editie kwamen 48 inzendingen in aanmerking voor de Klasseprijs.


Ontdek de longlist hier


Dahlia De Winter, Jana Dekeyser, Febe Janssens, Iggy Vancraeyveldt, Laïsa Wyseur, Manon Cloet, Laura Platteeuw en Axana Thybaut – VIVES Hogeschool

Bachelor in de Toegepaste Psychologie

Nee is Nee
(journalistiek artikel: Seksueel gedrag raakt ons allemaal (aan))

Ruben Vanrusselt – Universiteit Antwerpen

Master in de opleidings- en onderwijswetenschappen

Academisch optimisme door de bril van de attributietheorie
(journalistiek artikel: Academisch optimistische leerkrachten kijken op een andere manier naar sociaaleconomisch kwetsbare leerlingen)

Frank Cauterman - Universiteit Antwerpen

Master in de opleidings- en Onderwijswetenschappen

Leraarperformantie: welke indicatoren vinden schoolleiders belangrijk en hoe brengen zij dit in kaart?
(journalistiek artikel: Schoolleiders zijn niet op zoek naar de ‘klassieke leerkracht’)

Els Vangrieken – VIVES Hogeschool

Bachelor-na-Bachelor in Buitengewoon Onderwijs

Autismevriendelijk doelenrapport
(journalistiek artikel: Autisme-vriendelijk rapporteren binnen Opleidingsvorm 4)

Sarah Bekkers – Hogeschool West-Vlaanderen

Educatieve Bachelor in Kleuteronderwijs

Letterliedjes ter ondersteuning van aanvankelijk lezen. De kracht van muziek in het leesonderwijs.
(journalistiek artikel: Ken je de nieuwste tool in het leesonderwijs al?)

Annelies De Meulenaere – Universiteit Antwerpen

Educatieve Master in de wetenschappen en technologie

Doelmatigheidsbeleving en attitudes ten aanzien van inclusief onderwijs.
(journalistiek artikel: Inclusief onderwijs voor groentjes)

Paavo Vernimmen – Universiteit Gent

Master of science in de Handelswetenschappen (commercieel beleid)

Hoe constructieve feedback gelinkt is met affectieve betrokkenheid van leerkrachten in het Vlaams Onderwijs: de rol van empowerment.
(journalistiek artikel: Houd je leerkrachten aan boord!)

Noah Fuhrmann – Universiteit Gent

Educatieve Master in de Wetenschappen en Technologie, afstudeerrichting Bio-engineering

Ontwikkeling van een STEM-project voor de 3de graad TSO: onderzoek naar de effecten van grondwaterwinning op verdroging en vegetatie.
(journalistiek artikel: Verdroging aanpakken? Vraag het aan leerlingen!)

Ine Meers – Hogeschool PXL

Bachelor Leerkracht Secundair Onderwijs (LSO)- Wiskunde en PKV

Wiskunst, waar wiskunde en kunst elkaar inspireren
(journalistiek artikel: Wiskunst, waar wiskunde en kunst elkaar inspireren)

Kelly Van Heymbeeck – hogeschool Odisee

Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Biologie & Economie)

Masker van de schone schijn
(journalistiek artikel: Wanneer (voortdurende) pijn jouw wereld op zijn kop zet…)

Veel succes aan onze longlisters!