Liften en liftgevers. Een exploratief onderzoek naar vertrouwen tussen onbekenden.

Robbe
Delannoy

 Autostop en liftgevers, een verkennend onderzoek in Vlaanderen.

 

Autostop lijkt bijna als iets uit lang vervlogen tijden. Toch is het nog lang niet uitgestorven. In Vlaanderen zijn er zelfs tekens aan de wand dat het liften terug aan een opmars bezig is.

Maar wie zijn de mensen die nog lifters meenemen, waarom worden lifters meegenomen, hoe bewust zijn chauffeurs van de mogelijke risico‘s verbonden met het liften en op welke manier wordt er vertrouwen opgebouwd tussen de lifter en de liftgever?

Dit zijn de vragen die centraal staan in dit onderzoek. In Vlaanderen werd nooit eerder onderzoek gedaan naar het fenomeen autostop. Deze thesis probeert om een verkennend beeld weer te geven van het liften in Vlaanderen door de focus te leggen op de chauffeurs die bereid zijn om lifters mee te nemen. Zonder bereidwillige chauffeurs zou het liften niet meer mogelijk zijn.

Na een kort overzicht van de ontstaansgeschiedenis en het bestaande onderzoek in verband met autostop wordt overgegaan naar het eigenlijke onderzoek.

Het onderzoek is gebaseerd op gegevens die verzameld werden door zelf langs de kant van de weg de duim in de lucht te hijsen, en uitgebreide gesprekken te voeren met mensen die lifters meenemen. Deze gegevens leverden zowel interessant cijfermateriaal als vernieuwende inzichten op.

Dit onderzoek heeft eerder als doel een verkenning weer te geven dan vaststaande feiten te formuleren.

Liften blijkt in Vlaanderen vlot te lukken, gemiddeld werd door de onderzoeker 7 minuten gewacht op een geschikte lift.  Zowel mannen als vrouwen, jongeren als ouderen en arbeiders of managers zijn bereid lifters mee te nemen. 

Op basis van dit onderzoek kunnen we suggereren dat een gevarieerde groep mensen bereid is om lifters mee te nemen. Lifters worden vooral meegenomen op basis van de behoefte aan sociaal contact, de behoefte aan hulp of de behoefte om te helpen. In het algemeen beschikken de mensen die lifters meenemen over een ruim sociaal netwerk. Liftgevers zijn bewust van de mogelijke risico‘s verbonden met het liften en ontwikkelen hiervoor bepaalde strategieën om met deze risico‘s om te gaan.

De voornaamste strategieën zijn het voeren van een gesprek, het gebruik van humor, praktische strategieën of het zich baseren op uiterlijke kenmerken.

Het fenomeen autostop is echter serieus afgenomen omdat steeds meer mensen over een eigen voertuig beschikken en de groeiende mogelijkheden van het openbaar vervoer. Het verder bestaan van het liften is echter een mooie weerspiegeling van het bestaan van vertrouwen tussen onbekenden in onze individualiserende maatschappij.

Download scriptie (2.52 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2011