Kookkoffer met wetenschappelijke uitwerking rond brood

Sofie
Van Den Broeck

Beste,

 

Ik heb drie jaar kleuteronderwijs gestudeerd aan de Katholieke Hogeschool te Mechelen. In mijn derde jaar moest ik dus een eindwerk maken. Na veel wikken en wegen heb ik voor een kookkoffer gekozen met als hoofddoel BROOD.

Dit lijkt heel ver gezocht, maar als je er dieper bij gaat stilstaan en gaat nadenken over wat het juist inhoud zie je dat dit veel meer is dan dat je eigenlijk verwacht.

 

Ik wilde namelijk de kleuters meer laten te weten komen over brood door ze zelf te laten experimenteren en onderzoeken met allerhande materialen. Want brood is een heel belangrijk voedingsmiddel en daar staan wij samen met kinderen veel te weinig bij stil.

Brood wordt overal ter wereld gegeten. Mits een andere vorm, een ander uitzicht, een licht andere smaak, …

 

Door samen met de kleuters de verschillende processen van een graankorreltje dat  gezaaid wordt, tot een brood bakken te doorlopen, staan de kleuters hier veel beter bij stil.

Ze leren op zelfstandige basis nieuwe inhouden rond brood ontdekken en onderzoeken.

 

Tijdens het onderzoeken en experimenteren van de verschillende fasen ga ik ook, aan de hand van leesfriezen, samen met de kleuters gerechten – broden -  … maken en staan zij ook stil bij hoe we zaken zoals bv rijst (rijstpap), meel (pannenkoeken), haver (havermoutpap), … kunnen verwerken in iets eetbaars.

 

Door de kleuters zelf te laten ontdekken en experimenteren met de verschillende materialen uit de zelfgemaakte koffer zoals spelletjes, boeken en dergelijke meer leren ze veel beter en onthouden ze de dingen ook langer.

Want ook als wij iets zelf kunnen doen, leer je dit sneller en onthoud je dit langer.

Een voorbeeld hiervan is het brood bakken. In de boekjes en in kookboeken kan je lezen hoe je brood moet bakken en het lijkt misschien heel simpel, maar als je het zelf uitprobeert en onderzoekt hoe het eigenlijk moet ga je dit de volgende keer nog beter kunnen.

 

Ook zit er in mijn koffer een granenschijf. Wist je dat er ongeveer 8 verschillende graansoorten bestaan waar je brood kan mee bakken. Deze heb ik samen gebracht in een schijf waar de kleuters er zelf kunnen naar kijken en vergelijken a.d.h.v. de graantjes die ook in afzonderlijke potjes zitten. zo kunnen de kleuters de graantjes vergelijken, onderzoeken met o.a. een vergrootglas.  Door het aan te bieden in mijn stages als kleuterleidster weet ik dat de kleuters hier enorm veel van opsteken en hen tot heel veel verwondering brengt.

 

De koffer is een leuk werkinstrument voor kleuters en leid(st)er om op een educatieve manier en vele materialen de processen van graan zaaien tot brood bakken te ontdekken.

 

Want ZELF DOEN = EEN LEERRIJKE ERVARING !!!

 

 

Sofie Van Den Broeck

 

Download scriptie (298.5 KB)
Universiteit of Hogeschool
Thomas More Hogeschool
Thesis jaar
2008