Kleine diertjes in de klas

Kim
Bal

Kleine diertjes in de klas

 

Om een goede kleuterleid(st)er te zijn, moet je een tiental basiscompetenties voldoende beheersen.  Als eindwerk kreeg ik de opdracht om doorheen het jaar aan de competenties te werken waar ik nog niet voldoende in gegroeid was.  Na grondige reflectie over mezelf besloot ik een thema uit te werken waarin ik aan volgende basiscompetenties kon werken.  Vanuit de basiscompetentie: “de leraar als inhoudelijk expert”, “de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingprocessen” en “de leraar als partner van externen” heb ik het thema ‘kleine diertjes’ zowel theoretisch als praktisch uitgewerkt.  Dit thema omdat ik vind dat een kind van jongs af bewust met het milieu moet leren omgaan.

 

Het thema ‘kleine diertjes’ valt voor sommige kleuterleid(st)ers niet echt in de smaak.  Kleine diertjes zijn niet altijd de grote favoriet, toch zijn ze een onmisbaar in het milieu.  Voor mij was dit thema net een uitdaging om hier leuke en vooral leerrijke activiteiten rond te verzinnen.  Activiteiten waarmee ik iedere kleuterleid(st)er en student zin doe krijgen om te werken rond dit milieuaspect. 

 

Door de basiscompetentie de leraar als inhoudelijk expert te kiezen, ben ik ook veel intenser en dieper op het thema kleine diertjes ingegaan.  Op zoek gaan naar achtergrondinformatie uit verschillende hoeken heeft tot een rijkere themaverkenning geleid, waardoor mijn activiteiten voor de kleuters meer waarde kregen.

 

Om informatie te verkrijgen van specialisten, moest ik ook meer initiatief durven nemen om deze personen te contacteren.  De competentie de leraar als partner van exteren werd mijn volgende werkpunt, waarin ik eveneens geslaagd ben door het jaar heen.

 

Elke klas vraagt om gedifferentieerde activiteiten.  In elke klas zijn er kleuters die het minder goed of juist beter doen dan de gemiddelde kleuter.  Door aan de competentie de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen te werken, ben ik op zoek gegaan naar activiteiten in het thema waarin voldoende differentiatie zit, zodat er voor elke kleuter wat wils is.  Op deze manier vergroot je het welbevinden en de kansen om iets te leren bij elk kind. 

 

In mijn eindwerk vind je niet alleen de manier waarop ik aan de basiscompetenties heb gewerkt, maar ook een praktisch gedeelte rond het thema kleine diertjes bestemd voor de oudste kleuters.  Hierin vind je zowel een uitgewerkt weekschema rond bijen en andere kleine diertjes, als antwoorden op vragen ‘hoe een klein diertje in de klas houden?’.  Ook activiteiten rond ontluikende geletterdheid in dit thema kan je hierin terugvinden. 

 

Wil je met je school tot een milieubewuste school komen, aarzel dan niet mijn eindwerk te raadplegen, hierin vind je eveneens een aantal tips om met de hele school een steentje bij te dragen aan het milieu en maak je van jou kleuters milieubewuste kleuters!  Begin er in je klasje mee, leer je kleuters respect op te brengen voor al wat leeft.  Door dit thema uit te werken in je klas heb je al een eerste stap gezet.

 

Veel succes

 

Kim Bal

Universiteit of Hogeschool
Karel De Grote Hogeschool
Thesis jaar
2003