Het belang van relaties bij talentontwikkeling

Eva
Chaubet

 Het belang van relaties bij talentontwikkeling 

 

Iedereen heeft talent! In de ‘War for Talent’ voeren organisaties een strijd in het vinden, aanwerven en behouden van deze talenten. Talent is vandaag van grote waarde, waarbij talentontwikkeling in het brandpunt van de belangstelling staat. Naar aanleiding van haar afstudeerscriptie voerde Eva Chaubet, studente Opleidings- en  Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Antwerpen, onderzoek naar talentontwikkeling. Ze stelt zich de vraag wie bijdraagt aan het ontwikkelen van iemands talent.   

De arbeidsmarkt vertoont vaak een tekort aan werknemers met de juist ontwikkelde talenten. Dit wordt bevestigd door de niet ingevulde vacatures op de website van VDAB. Wanneer talent niet in kaart gebracht wordt, komt het niet tot ontwikkeling. Zowel voor het individu als voor de behoeften van de samenleving is het belangrijk om dit wel te doen. Medewerkers die hun sterktes kennen en die iedere dag gebruiken en ontwikkelen, ervaren voldoening. Daarom is het van belang hier aandacht aan te besteden en te focussen op de ontwikkeling van talenten. 

In haar onderzoek beschrijft Eva Chaubet talentontwikkeling binnen het waarderend perspectief. Het inzetten op talenten biedt namelijk meer kansen op positieve resultaten dan het verbeteren van zwakke punten of ‘wat niet werkt’ oplossen. Haar definitie bestaat uit vier delen, met name activiteiten die moeiteloos verlopen, die energie opleveren, waarbij de tijd vliegt en waarvan anderen erkennen dat het met talent te maken heeft. Ze onderzocht aldus of mensen op basis van deze definitie hun talenten kunnen benoemen. Hierbij gaat ze na of mensen in staat zijn om een verband te leggen tussen eigen talenten en de personen die deze talenten bij hen hebben benoemd. Het laatste deel van de definitie wordt uitgebreider onderzocht. Ze stelt zich de vraag welke aspecten leiden tot de ontwikkeling van een talent. 

Aldus focust ze zich vooral op het gegeven of het benoemen van talenten door andere personen leidt tot een verdere ontwikkeling van deze talenten. Nadien wordt het belang van relaties bij talentontwikkeling onderzocht.  Haar onderzoeksvragen worden bevestigd en uit haar onderzoek besluit ze dat alleen al het herkennen, erkennen en benadrukken van een talent leidt tot een verdere ontwikkeling van dit talent. Aldus spelen leerkrachten, ouders en vrienden een belangrijherkennen en erkennen en  vervolgens ontwikkelen van iemands talent.  

In plaats van zich vooral te focussen op werk- en verbeteringspunten, moeten we vooral  benadrukken en waarderen wat goed gedaan wordt, en vanuit welke talenten en sterktes iemand daartoe bijdraagt. Het zoeken en ontwikkelen van de talenten begint dus eigenlijk bij iedereen: leerkrachten, ouders, vrienden. Wanneer iemand zijn talent optimaal benut, betekent deze persoon een grote waarde voor zijn omgeving. Het benoemen van iemands talent is een belangrijke, mogelijk wel de belangrijkste stap in de ontwikkeling van talent.   

 

Download scriptie (882.82 KB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2011