Fan van Gent

Pieter
Dirix
  • Janne
    Schacht

 

Met de klas op avontuur in Gent!

 

Fan van Gent is een vernieuwend project voor stadsscholen om op een

eenvoudige manier leerwandelingen of activiteiten in de stad te plannen voor kinderen van het derde en vierde leerjaar. Pieter Dirix en Janne Schacht, twee eindejaarsstudenten leraaropleiding lager onderwijs aan de hogeschool Gent, bedachten het concept in het kader van hun eindwerk.

 

Een multifunctionele tafel met een kaart van Gent en twee informatiemappen. Dat zijn de ingrediënten voor een geslaagd en leerrijk avontuur doorheen onze Arteveldestad. Op zich lijkt het allemaal niet zo revolutionair. Maar als we ons verder verdiepen in de kaart en de map dan merken we dat dit project veel meer in zijn mars heeft dan de verplichte stadsuitstapjes aan de zijde van een saaie gids. Met dit project willen Pieter en Janne een andere manier van lesgeven promoten die het bekrompen klasje met de schoolbankjes inruilt voor een ware ontdekkingsreis. Gedaan met die broek verslijten, tijd voor iets

nieuws!

 

Fan van Gent is een project dat geïnspireerd is op ervaringsgericht onderwijs. Hoe meer de kinderen bepaalde zaken ervaren in een proces waarbij ze zelf betrokken worden, hoe meer zij daar uit zullen leren. De kinderen worden niet alleen aangespoord om opdrachten uit te voeren. Zij kunnen ook samen met de leerkracht beslissen welke route,plaatsen of onderwerpen ze willen exploreren. Op die manier krijgen de kinderen meer inspraak en dat werkt alleen maar bevorderlijk voor hun motivatie.

 

De stadswandeling is slechts één facet van het concept. Vooral voor

stadsscholen is het de bedoeling om Fan van Gent in de toekomst te

gebruiken als werkmiddel om de leerstof te behandelen van de verschillende vakken binnen het algemene leerplan. Op de kaart staan verschillende symbolen die verwijzen naar bepaalde vakken zoals mens & maatschappij, technologie, taal, rekenen... Een veel actievere manier om om te gaan met de leerstof. Wat de stadswandelingen betreft... Die zullen meer behelzen dan het beantwoorden van verplichte vragen op vooropgestelde invulblaadjes.

 

 De leraar zelf krijgt een interessante toolbox in handen om de kinderen doorheen ons cultureel erfgoed te loodsen. Hij hoeft geen ellenlang opzoekingwerk meer te verrichten en kan zo aan de slag. Fan van Gent levert de nodige informatie aan over de verschillende plaatsen met voor elke plaats verschillende doe-opdrachten die voor interpretatie vatbaar zijn.

 

De leerkracht kan zo alle kanten op en zal de aandacht van de kinderen kunnen vasthouden door ze te tonen dat er veel meer schuilt achter de facades van oude gebouwen, standbeelden en godvergeten straatjes. Hij zal ze laten kennismaken met het verhaal achter die gebouwen en de vergeten legendes die rondzwermen in de stad. Dit gebeurt op een eenvoudige manier en volledig op maat van de kinderen met anecdotes en verhalen die de leerlingen prikkelen om meer te weten te komen over een bepaalde plaats of een bepaald onderwerp.

 

Download scriptie (5.21 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool Gent
Thesis jaar
2009
Kernwoorden