the effect of increased competition on the quality of credit ratings

Anne
Goor
  • Evelien Claes

In mijn master thesis wordt een kritische analyse gedaan van de rol die credit rating agentschappen spelen in de economische wereld en de manier waarop ze informatie verschaffen. Het feit dat credit raters enerzijds voor hun diensten betaald worden door de aanvragers van deze diensten zelf, namelijk de issuers, en het beperkt aantal spelers in de ratingmarkt anderzijds, geeft aanleiding tot heel wat belangen conflicten. Als antwoord hierop zijn in Europa strenge reguleringen ontstaan inzake het beleid en toezicht op cra’s en zijn zelfs nieuwe wetsvoorstellen reeds in aanmaak. Hierbij moet echter de vraag gesteld worden of deze recente wetsvoorstellen een effectieve oplossing kunnen bieden voor de problemen die gepaard gaan met credit ratings. Zo zou het namelijk kunnen dat we afstevenen op een situatie van overregulatie waarbij het net de complexiteit van de regulering is die aanleiding geeft tot problemen. Een systeem van zelfregulering, dat via het marktmechanisme mogelijk gemaakt wordt, kan een alternatief bieden. De ‘reputational capital view’ benadering gaat er van uit dat credit raters in voldoende mate zelfregulerend functioneren doordat ze streven naar een goede reputatie. Om zulke reputatie te bereiken, is het belangrijk dat de credit ratings betrouwbaar en waardevol zijn, waardoor de credit rater het vertrouwen van de issuer voor zich kan winnen. In de economische paper zijn we echter tot de conclusie gekomen dat deze benadering niet steeds consistent is en geen verklaring kan bieden voor bepaalde marktgedragingen. Zo zal het belang van een goede reputatie afnemen naarmate er meer spelers op de markt zijn en verhoogde competitie mogelijk gemaakt wordt. Dit kan verklaard worden door het feit dat in een situatie van toegenomen competitie, de verwachte toekomstige inkomsten zullen afnemen doordat de totale winst moet gedeeld worden over een groter aantal spelers. Ter compensatie zullen de rating agentschappen opteren om meer inkomsten op korte termijn te genereren door ratings uit te geven die gunstig zijn voor de issuer.

Deze theorie werd in onze economische thesis getoetst door een reeks testen op te stellen die nagaan wat het effect is van verhoogde competitie op de kwaliteit van credit ratings. De resultaten hiervan zijn in lijn met de bestaande literatuur. Ze tonen aan dat verhoogde competitie, wat in het economisch model overeenstemt met de toetreding van Fitch, een significant negatieve impact heeft op de kwaliteit van credit ratings. Het niveau van de ratings zal stijgen, uitsluitend als gevolg van een verhoogd aantal concurrenten in de markt, en de voorspellingskracht ten aanzien van een toekomstige ‘default’ zal afnemen.  Deze resultaten zijn echter gedeeltelijk in strijd met de recente wetsvoorstellen inzake credit rating agencies. Zo bevat het Europese voorstel van 15 oktober 2011 voor een nieuwe cra regulering een aanal maatregelen om de competitie in de rating markt te verhogen.

Meer spelers in de rating markt geeft aanleiding tot een daling van het belang dat credit raters hechten aan een goede reputatie, waardoor de kwaliteit van de credit ratings zal afnemen. Belangrijk hierbij is echter te weten dat verhoogde competitie ook voordelen met zich meebrengt. Zo zal er meer informatie beschikbaar zijn op de markt, waardoor investeerders een bredere keuze hebben en het mogelijk gemaakt wordt om ratings van verschillende agentschappen te vergelijken.

Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2013