Didactische verwerking van het dagelijkse leven in het Oude Rome aan de hand van de reeks ‘Rome’

Marieke
Spiessens

Het leven zoals het was: Rome

 

Op 17 september 2007 won de serie ‘Rome’ – een samenwerking tussen BBC en HBO – 3 Emmy® Awards. Deze verdienste hebben de makers te danken aan een mix van fictie en realiteit die er voor zorgde dat de serie aansloeg bij een groot publiek.

 

Ondertussen zijn er al twee seizoenen op de markt en het was mijn doel om seizoen 1 in de lessen geschiedenis van het secundair onderwijs te betrekken. Hoe kunnen de fragmenten in de les gebruikt worden? Vormen ze een meerwaarde voor de les? Is de serie geschikt voor een tweede jaar?

 

De onderwijsgerelateerde bachelorproef die ik geschreven heb is vooral bruikbaar voor leerkrachten geschiedenis, maar ook voor leerkrachten Latijn, aangezien het over de Romeinen gaat. Aan de hand van concrete en realiseerbare werkvormen (klasgesprek, groepswerk, tekenen…) maken de leerlingen kennis met de serie en met het dagelijkse leven van de Romeinen. Dit dagelijkse leven heb ik opgesplitst in twee subthema’s: kledij en voedsel, omdat ik vond dat deze thema’s aan de leefwereld van de leerlingen gelinkt konden worden en omdat er heel veel informatie voor handen is over deze onderwerpen.

 

De lesdoelen van de lessen zijn beperkt, omdat de aandacht ligt op de interactie met de leerlingen en op actieve werkvormen, maar op het einde van de les zullen de leerlingen het gevoel hebben dat ze echt iets hebben bijgeleerd en uiteindelijk zullen ze de leerinhouden lang in het hoofd houden.

 

De lessen vergen voorbereiding en moeten goed georganiseerd zijn, maar ik ben er zeker van dat de leerlingen heel dankbaar zullen zijn dat ze de kans krijgen om op zo’n actieve en veelzijdige manier met geschiedenis om te gaan.

 

 

Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2007