Citymarketing in televisieseries De kijkerskant van het verhaal: media-toerisme

Jarco
Braeckmans
  • Nele
    De Bie

Nele De Bie en Jarco Braeckmans (Universiteit Antwerpen) onderzochten de motivaties en ervaringen van Vlaamse mediatoeristen

Omgeving belangrijker dan serie voor mediatoerist

Katarakt, Witse, De Smaak van de Keyser, Flikken,… Dit is slechts een greep uit de Vlaamse televisieseries van de laatste jaren waarin bepaalde plaatsen gepromoot werden. Dit fenomeen, genaamd citymarketing, werd al vaak onderzocht in buitenlands studies. Nele De Bie en Jarco Braeckmans, studenten Communicatiewetenschappen aan de Univeristeit Antwerpen, besloten dat het tijd werd om dit ook op Vlaamse bodem te onderzoeken.  Ze onderzochten de motivaties en ervaringen van personen die reeds een plaats bezochten omwille van een televisieserie.

In de bestaande literatuur over dit onderwerp werd er vooral gefocust op films en niet op televisieseries. Uit deze studies bleek dat er een variatie is binnen de groep van mediatoeristen. Sommigen van hen bezochten de plaats enkel en alleen omdat de film er zich afspeelde, anderen omdat de omgeving hen aansprak. Braeckmans en De Bie vroegen zich daarom af in welke mate deze patronen zich voordoen bij Vlaamse mediatoeristen. De ervaringen van deze toeristen werd nog maar weinig onderzocht.

Op basis van 202 enquêtes en 20 diepte-interviews peilden ze onder leiding van prof. Dr. Hilde van den Bulck naar motivaties en ervaringen van Vlaamse mediatoeristen. In de eerste plaats werd ook gepeild naar welke locaties men had bezocht. Zo bleek dat 1 op 4 van de ondervraagde mediatoeristen Haspengouw had bezocht omwille van de serie Katarakt. Andere veel voorkomende series waren Flikken in de stad Gent en Aspe in de stad Brugge. Deze verschillende locaties hadden algemeen gezien geen verschillend effect op de ervaringen ter plaatse. Het grootst aantal van de bevraagde mediatoeristen was tevreden met hun bezoek, voelde zich welkom en zouden het aanraden aan vrienden.

Serie slechts aanleiding

Eén van de opvallendste resultaten uit het onderzoek is dat de televisieserie in kwestie bij weinigen echt centraal stond op de uitstap.  De serie was vaak een aanleiding voor hun bezoek, de toeristen leren via deze weg de locatie (beter) kennen. Op de uitstap zelf is de serie bij de meesten van minder groot belang. De toeristen gaan voornamelijk naar de bepaalde plaats om zich in het algemeen te ontspannen,te amuseren en omdat de omgeving hen aanspreekt. Slechts enkelen waren in die mate fan van de serie dat ze ter plaatse alle locaties gezien wouden hebben en ze één iemand speelde zelfs scènes na.

Tv-series dan geen invloed op toerisme?

“Dat de serie op de uitstap zelf niet centraal staat, wil niet zeggen dat deze vorm van citymarketing niet aanslaat in Vlaanderen, in tegendeel zelfs” besluiten Braeckmans en De Bie. “Uit de interviews kwam duidelijk naar voren dat de televisieserie mensen vaak aanzet om de streek te bezoeken die erin voorkomt, zo gaven sommigen aan de streek anders nooit bezocht te hebben”. “Citymarketing in televisieseries is dus zeker een effectieve manier om mensen bewust te maken van een streek en om hen te beïnvloeden om deze te bezoeken”.

 

 

Download scriptie (706.86 KB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2012