Beeldvorming en representatie van virtuele werelden en/of virtuele games; ‘Call of Duty shoots back’

Laure
Verryken

 

Dit onderzoek stelt volgende probleemstelling centraal: ‘Wat zijn de effecten van het spelen van ‘Call of Duty’ games op Vlaamse jongeren tussen 14 en 18 jaar en hoe denken de ouders van deze jongeren over deze effecten?’. Daarnaast werd nagegaan hoe de ideeën van de ouders over gamen worden beïnvloed door de representatie van geweld en games in de media. Deze studie wil vorige onderzoeken naar de effecten van games, en hun al dan niet gewelddadige karakter, op jongeren aanvullen. In de literatuurstudie werd aan de hand van onder andere Ferguson, Anderson en Jansz dieper ingegaan op twee modellen, het ‘active media’ model en het ‘active users’ model. Vervolgens werden er semi-gestructureerde interviews afgenomen bij acht ouders en zeven gamers. Hieruit kunnen we concluderen dat er geen consensus bestaat over de mogelijke effecten van het spelen van gewelddadige games zoals ‘Call of Duty’ op jongeren tussen 14 en 18 jaar oud. Er worden door de ouders meer negatieve effecten aangegeven, terwijl de gamers eerder positieve effecten van gamen belichten. We kunnen concluderen dat de rol van de media in dit hele proces eerder beperkt is.

 

 

Trefwoorden: games, geweld, media, jongeren, agressie, ouderlijk toezicht, morele paniek, mediarepresentatie.

 

 

Universiteit of Hogeschool
Vrije Universiteit Brussel
Thesis jaar
2012