Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Hoe kan Maeskes Roem hun targeting richten op een jongere doelgroep ?

Nils Thiebaut
Met dit onderzoek willen we gaan onderzoeken hoe Maeskes Roem zich kan richten op een jongere doelgroep. Vooral gericht op mensen met een leeftijd tussen 18-35 jaar. Maeskes Roem hun huidige doelgroep momenteel is tussen 35-60 jaar oud. Deze willen ze dus verjongen om zo een groter doelpubliek aan te spreken en aan te trekken.

Diversity in the Advertising and Marketing of Fashion Industries

Vartui Strakeniants
In a rapidly changing world, it is of crucial importance to represent diversity in the advertising and marketing of fashion industries. Diversity should be embraced, and marketers must endeavour for approaches that eradicate stereotypes, racism, or tokenism. Representing diversity in advertisements and marketing will result in gains in revenue and brand perception

Optimalisatie en analyse van een xyloglucaan-actief designer cellulosoom

Babette Lamote
Dit thesis-onderzoek beschrijft de constructie van een xyloglucaan-actief designer cellulosoom. Hiervoor werden vier CAZymes van C. japonicus omgezet naar cellulosomale modus. De constructie van de docking enzymen werd geoptimaliseerd door de additie van linkers tussen de enzymatische eenheden en dockerines.

Renovation of residential post-war high-rise: understanding the design process and impact of reversible design tools and strategies

Margaux Lespagnard
Hoe worden architecturale beslissingen gemaakt? Wie of wat beïnvloedt ze? Deze scriptie tracht ontwerpprocessen te ontrafelen en te ontdekken wanneer een zekere ontwerpkeuze de circulariteit en milieu impact van een project kan bevorderen.

De influencer aan het woord: Kwalitatief onderzoek naar de perceptie van influencers over hun rol in influencer marketing

Elisabeth Van den Abeele
Deze studie laat jonge sociale media influencers aan het woord en gaat hierbij dieper in op de ervaringen, percepties en gevoelens die ze hebben bij hun rol in influencer marketing.

Employer branding in context van bedrijven met een negatief consumer brand

Nele Ruys

In deze masterproef onderzoeken we wat potentiële werknemers motiveert om te kiezen voor een bedrijf met een negatief consumer brand, waarom huidige werknemers blijven werken voor een bedrijf met een negatief consumer brand en hoe organisaties met een negatief consumer brand een positief, geloofwaardig employer brand kunnen ontwikkelen. We voerden deze studie uit omdat huidig onderzoek zich voornamelijk focust op bedrijven met een positief employer brand en omdat er nog niet veel geweten is omtrent het ontwikkelen van een positief, geloofwaardig employer brand. Deze studie werd uitgevoerd aan de hand van een kwalitatieve case study bij een internationale tabaksfabrikant. De resultaten van 32 respondenten werden voorgesteld aan de hand van een raamwerk. Uit dit onderzoek is gebleken dat potentiële en huidige werknemers ingedeeld kunnen worden in duidelijk te onderscheiden groepen. Dit enerzijds op basis van hun mindset en houding tegenover het consumer brand, en anderzijds op basis van organisatiekenmerken waardoor zij aangetrokken worden tot de organisatie of er blijven werken. Daarnaast is ook gebleken dat bedrijven met een negatief consumer brand een positief, geloofwaardig employer brand kunnen ontwikkelen door ervoor te zorgen dat extern gecommuniceerde kenmerken overeenkomen met intern gecommuniceerde kenmerken. Tot slot toonde dit onderzoek aan dat het inzetten op oprechtheid als werkgever zorgt voor een geloofwaardig employer brand.

Het effect van merkincongruentie op sollicitatie- en aankoopintenties. Geloofwaardigheid als mediator.

Pauline Theunis
Deze thesis onderzoekt de spill-over effecten van het consumer- en employer brand op elkaars hoofduitkomsten, namelijk aankoop- en sollicitatie-intenties. Verder wordt hierbij de variabele geloofwaardigheid als mediator opgenomen.

The Power of the Fork - Animal Agriculture as One of the Major Contributors to Climate Change and Its Impact on Global Sustainability

Tessa Jansoone
We kunnen er niet om heen, de gewijzigde klimaatomstandigheden kan de mensheid leiden naar een ernstige crisissituatie. Verschillende studies hebben reeds aangetoond dat de vleesindustrie één van de belangrijkste bijdragers aan klimaatverandering is door de uitstoot van broeikasgassen, maar ook door ontbossing, bodemdegradatie, watertekorten en algemene milieuvervuiling. Ondanks de omvang van het probleem en het reeds bestaande bewijs van de milieu-impact van de productie van vlees en andere dierlijke producten, bestaan er relatief weinig wereldwijde en nationale beleidsmaatregelen die de milieueffecten van de vleesindustrie reguleren, en diegene die wel bestaan blijken in praktijk onvoldoende.Om effectief de weg naar een duurzame toekomst te banen moeten de problemen gerelateerd aan de productie van vlees en andere dierlijke producten dringend in acht genomen worden.

Kunst en klimaat een goede combinatie?

Morgane Lemmens
Is het mogelijk om extra meerwaarde te realiseren tijdens de lessen plastische opvoeding door ze te linken aan een actualiteitsonderwerp?
Leerlingen ontdekken en ervaren via de les plastische opvoeding dat kunst een spiegel is op de maatschappij. De knutselles wordt ingezet als middel om leerlingen tot bewuste burgers te vormen en wordt zo een levensles.

De selectieve synthese van vloeibare alkanen uit hout

Guillaume Cavents Aron Deneyer
Onderzoek naar de synthese van nafta uit biomassa, meer specifiek hout, via een aan het COK ontwikkeld proces. Verschillende substraat eigenschappen werden hiertoe geëvalueerd en een optimale procedure voor totale hout valorisatie werd opgesteld.

The Influence of Communication Channels on the Response of Customers in the Exploration and Maturity Stage of the Customer Lifecycle

Anne Vandenberk Saeid Vafainia
This master thesis examines the effect of different channels on a consumer’s willingness to accept a hypothetical promotional invitation. The channels that are investigated are mobile, social media, direct mail and personal selling. The goal of this thesis is to recommend to retailers which channels they should use and at what point in the customer relationship these should be applied.

Katalytische strategieën voor oxidatieve valorisatie van aminozuren

Jasper Verduyckt
Een schakel in het sluiten van de stikstofkringloopDe mestproblematiek in Vlaanderen is alom bekend. Stikstof (N) komt op de velden terecht via onder andere ammonium in kunstmeststoffen en wordt slechts gedeeltelijk opgenomen door de gewassen, die N inbouwen in eiwitten. De overige fractie wordt uitgespoeld naar het oppervlakte- en grondwater, waardoor de milieukwaliteit wordt aangetast. Daarnaast kan je je afvragen of we de opgenomen N in gewassen ook effectief volledig consumeren. Het antwoord is neen, helemaal niet.

Waxpert, hoogwaardig en draagbaar waxtoestel voor de wintersporter

Senne Van Rompaey
 Waxpert biedt een totaaloplossing voor de problematiek rond het handmatig waxen van wintersportmateriaal zoals ski’s en snowboards. De klassieke methode van waxen kan brandwonden veroorzaken, is tijdsconsumerend, arbeidsintensief, energie-inefficiënt en vaak wordt er een overdaad aan wax gebruikt. Dat laatste is niet enkel financieel belastend voor de gebruiker, deze wax kan uit schadelijke componenten bestaan die op deze manier onnodig in het milieu terechtkomen. Indien niet voldoende geoefend in deze klassieke waxmethode, kunnen gebruikers ongewild hun wintersportmateriaal beschadigen.

Zuivere lucht dankzij plasma's?

Johny Van Acker
Zuivere lucht dankzij plasma’s?
Situering
De steeds strenger wordende wetgeving en het groeiend duurzaamheidsbesef stimuleren de zoektocht naar steeds efficiëntere en schonere technologieën. Duurzaamheid houdt eveneens een vermindering in van de emissies van reeds bestaande pollutiebronnen. Per dag eet de “standaardmens” ongeveer 1 kg voedsel, drinkt hij circa 3 kg water en ademt hij 17 kg lucht in. De luchtkwaliteit is dus van cruciaal belang voor de gezondheid van de mens. Vooral de Vluchtige Organische Stoffen (VOS) zijn hierbij van belang.