Zijn we (haar)kleurenblind? De impact van haarkleur in advertenties als cue op de ad-likeability

Universiteit Gent
2017
Tessa
Feys
An experiment (N = 581) investigated the impact of a model’s hair color on the ad-likeability. This resulted in a general preference for brown hair. Yet, the sex of the model seemed to impact this preference slightly. Although the preference for brown hair was valid for both male and female models, blondes were also preferred for female models. Especially women had a strong preference for brown-haired models while men seemed to lack preferences. The explanatory theory for these differences was homogamy while sexual imprinting did not seem to have much impact.
Meer lezen

To be persuaded or not to be persuaded. Experimenteel onderzoek naar de overtuigingskracht van statistische en anekdotische evidentie en de invloed van de plaats van de evidentie in printadvertenties

KU Leuven
2015
Emmy
Haegeman
Nee meneer de marketeer, ik ben niet overtuigdJe kent ze wel, de getuigenissen en de statistieken in reclameadvertenties. Ondanks dat marketeers er gretig gebruik van maken, heeft recent onderzoek aangetoond dat het effect van testimonials en statistieken niet verschilt. Marketeers zijn het oneens over welke van de twee tools het meest overtuigend is, maar ze zouden dus gelijkwaardig zijn wat betreft hun overtuigingskracht. Verder toonde het onderzoek in samenwerking met de KU Leuven ook aan dat het niet uitmaakt of de getuigenissen en statistieken in de headline of de bodytekst staan.
Meer lezen