Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Dé uitdaging van zorgarchitectuur: een kindvriendelijke psychiatrie

Elien Vansevenant
In deze scriptie wordt er nagegaan welke ruimtelijke ontwerpparameters van belang zijn om aandacht aan te schenken gedurende een langdurige opname van kinderen tussen de 6 en 12 jaar (leeftijd lagere school) in een kinder- en jeugdpsychiatrie opdat ze de nodige ondersteuning krijgen en een gevoel van huiselijkheid ervaren. Met andere woorden hoezeer de architecturale vormgeving impact kan hebben op het verblijf van een kind in deze kwetsbare omgeving. Dit gebeurt enerzijds aan de hand van een literatuurstudie en anderzijds door het analyseren van twee concrete projecten, met name het Kinderpsychiatrisch Centrum in Genk (KPC) en De Korbeel in Kortrijk. Bijkomend wordt de inhoud ondersteund door het zelf ontwerpen van een fictieve kinderpsychiatrie voor kinderen van de lagere school in centrum Hasselt.

Computationeel denken in de lessen van de tweede graad doorstroomfinaliteit

Lotte Stuer
Met deze bachelorproef, maakte ik een lessenpakket dat de eindtermen rond computationeel denken in de tweede graad behandelt. Om een goed lessenpakket te ontwikkelen, is er eerst
een online enquête doorgestuurd naar scholen in het Waasland met een tweede graad. Uit deze enquête bleek dat de programmeertaal Python het meest gebruikt wordt. Na analyse van de verschillende IDE’s die gebruikmaken van Python als programmeertaal, heb ik de IDE Thonny gekozen als de meest gebruiksvriendelijke voor deze bachelorproef. Het eindproduct is een lessenpakket dat gebruikmaakt van de IDE Thonny en splitsbaar is over de twee leerjaren van de tweede graad. Het product, dat geschreven is voor richtingen in de doorstroomfinaliteit, is uitgetest in de praktijk.

AirHockey robot

Niels Vannerom Amirgan Bouakhounov
Alle ontwerp keuzes van onze autonome Airhockey robot. gaande van mechanica tot elektronica. Hier hoort uiteraard ook de evolutie van het gehele project bij.

Virtual surgical planning of a mandibular reconstruction with a vascularized free fibula flap: feasibility comparison between open source and commercial software

Bert Rombaut
Vergelijking tussen commerciele en gratis software voor het voorbereiden van een onderkaakreconstructie met het kuitbeen.

Bachelor's thesis big bag station - pneumatic transport installation

Jorden Van Bakel
Een thesis over het ontwerpen en programmeren van een pneumatische transport installatie.

One Robotic Flower Field to Study Them All - A wireless system for behavioural experiments with pollinators

Kamiel Debeuckelaere
In deze scriptie werd een robot-bloem ontworpen om te gebruiken in ecologisch onderzoek naar gedrag van bijen en andere bestuivers.

Offline Dieptebeeld-Gebaseerd Renderen voor Immersieve Ervaringen

Julie Artois
De thesis beschrijft een methode om een omgeving in de echte wereld te bekijken in virtual reality. Hierbij wordt de omgeving gecapteerd door camera's en diepte sensoren, zodat een 3D reconstructie gemaakt kan worden.

Interpretatie en modellering van multi instrumentele analytische data met Deep Learning

Marjolein Saelens
In deze thesis werd onderzocht op welke manier kan worden omgegaan met de steeds groter wordende datasets waar bedrijven tegenwoordig mee te maken krijgen. Na een theoretische studie over verschillende technieken voor de verwerking van de beschikbare dataset, werd uiteindelijk toegelegd op de techniek Deep Learning.

Sustainability of Information Systems in Developing Countries

Aurélie Vercaempt Siemen Dhooghe
This research assesses the most occurring problems and challenges as well as environmental influences on an information system’s success in developing areas. It produces and applies a model based on the theories of IS Success by DeLone & McLean, the Technology Acceptance Model (TAM), the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) and the Integrated Model of Business Value (IGB). This model gives an answer to the need of more research in the domain of sustainability through multi-case research in developing contexts. It generates new insight on the literature, confirms and questions some existing statements and proposes new hypotheses for future research. A checklist for future IS designers or researchers was added to incorporate the most important elements found in this research. The paper concludes on the importance of the IS’ perceived usefulness, the social influences and the IS’ locality, as well as daring to think outside the box so to work with the available resources and to foster creativity.

De invloed van CAD en CAM op de beeldhouwkunst

Bram Rinkel
De hoofdvraag van deze scriptie luidt: wat is er nieuw en uniek aan digitale en machinale technieken en welke invloed hebben ze op de beeldhouwkunst?

Garbage collection abstractions for high-level GPU languages

Jonathan Van der Cruysse
Door het uitvoeren van "klassieke" computerprogramma's op GPUs – de processor die normaal dient voor het aansturen van je beeldscherm – kan het gebruik van een gewone computer een stuk efficienter worden gemaakt.

Deze masterthesis presenteert voor het eerst een garbage collector voor GPUs naar analogie met garbage collectors voor CPUs. Dit toont aan dat moderne programmeertalen ook op GPUs uitgevoerd kunnen worden.

Structurele optimalisatie van de Stadshal in Gent

Ruben Mertens

Structurele optimalisatie wordt al enkele decennia onderzocht, met als motivatie het besparen van materiaal en ingenieurstijd bij het ontwerp van de draagstructuur van een bouwwerk. Hoewel de methodes in de wetenschappelijke literatuur erg veelbelovend zijn, blijft de toepassing ervan in de praktijk uit. In dit onderzoek wordt de haalbaarheid van een gewichtsminimalisatie in een realistische context nagegaan d.m.v. een representatieve ‘case study’.

Studie en ontwikkeling van een softwaregebaseerd systeem met gecentraliseerde opname voor opleiding van tolken

Klaas Govaerts
Studie en ontwikkeling van een softwaresysteem voor opleiding van conferentietolken, bestaande uit drie verschillende webapplicaties: de Interpreter App voor tolken in opleiding en de Delegate App en Chairman App voor leraars. De webapplicaties worden uitgevoerd op pc's.
Ontwikkeling van een centraal opnamesysteem dat audio van alle studenten verzamelt om te kunnen evalueren.

Interactive demo on the indoor localization, control and navigation of drones

Mathias Bos Rian Beck
Deze scriptie beschrijft het ontwerp en de implementatie van een demo-opstelling met een autonoom vliegende drone. In deze demo worden principes uit de regeltechniek geïllustreerd. De studie beschouwt de modellering, lokalisatie, controle en navigatie van drones, en ontwikkelt een structuur om deze aspecten te combineren in een robuust kader dat flexibiliteit toestaat bij de uitvoering van de demo.

Hoe kan media-educatie kennis over anderen bevorderen in de derde kleuterklas B van de school 't Vlot?

Sarah Van Hove Shauny Focke Kimberly Vandenberghe Sarah Van Hove
Wat interesseert de kleuters? Bestaan echte vriendschappen in de kleuterklas? Zijn er eenvoudige kleuterapps? Hoe leren de kleuters elkaar kennen, heb je als leerkracht hier een aandeel in?
Wij zijn Van Hove Sarah, Focke Shauny en Vandenberghe Kimberly. Drie laatstejaarsstudenten kleuteronderwijs te, VIVES campus Tielt & Kortrijk en wij onderzochten dit voor u.
Als Bachelorproef hebben we gekozen om ons verder te verdiepen in het thema cultuureducatie. We gingen met volgend onderzoeksvraag aan de slag: ‘Hoe kan media-educatie kennis over anderen bevorderen in de derde kleuterklas B van de school ’t Vlot?’. Met andere woorden hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de kleuters elkaar beter leren kennen en dit alles via media.
Deze bachelorproef werd uitgetest en vormgegeven tijdens twee ontwerpweken in de Vrije Basisschool ’t Vlot in Lichtervelde en dit in de derde kleuterklas bij juf Els. Via de app ‘Book Creator’ creëerden de kleuters hun eigen boek boordevol informatie over zichzelf. Zo staat hierin te lezen wie ze zijn, wat hun lievelingskleur is, hun droom, hun lievelingseten, wat ze goed kunnen en hoe hun gezin eruitziet. We gingen in kleine groep aan de slag met de Bee-Bot, maakten kennis met light graffiti, deden zelfs een zoektocht met QR-codes enzovoort. Dit alles bundelden we tot een eenvoudige handleiding voor leerkrachten. Deze is te raadplegen via onze website https://fockeshauny.wixsite.com/vanhovevandenberghe
Door het uitvoeren van deze verschillende ontwerpen, kunnen we concluderen dat de kleuters van de derde kleuterklas B nu meer kennis hebben opgedaan over anderen via media.

Programmeren, de vaardigheid van de toekomst.

Ikram Elhihi
In het eindwerk “Programmeren, de vaardigheid van de toekomst” wordt onderzocht hoe programmeren geïntegreerd kan worden in de kleuterklas, en wat de voordelen hiervan zijn. Bovendien hoort bij dit werk een handleiding vol inspirerende ideeën om onmiddellijk aan de slag te gaan met de kleuters.

Digitalisering en onderwijs: een exploratief onderzoek naar de sturende werking van algoritmes

Stijn Coussement
De masterproef rapporteert over een onderzoek naar digitalisering en onderwijs. Een belangrijke component hierbij die de laatste drie decennia veel aandacht geniet is het algoritme. De werking van het algoritme wordt in het eerste deel van de masterproef beschreven als resultaat van een literatuuronderzoek. In het tweede deel wordt de macht van en sturing door algoritmes in de klaspraktijk topologisch in kaart gebracht vanuit een socio-materiële benadering.

Ontwikkeling van humane T cellen met gemodificeerde T-celreceptor en karakterisering van hun antitumoractiviteit

Gils Roex
Deze scriptie beschrijft een effectieve elektroporatietechniek om CD4 T-cellen te modificeren met een WT1-specifieke TCR en de CD8 co-receptor. Tegelijkertijd wordt de endogene TCR onderdrukt via silencing RNA om mismatching te voorkomen. Via de nieuwe TCR+CD8 combinatie kunnen de CD4 T-cellen geactiveerd worden en lytische activiteit vertonen bij de specifieke herkenning van WT1-geladen tumor cellen.

Blockchain technology and smart contracts from a financial law perspective

Maurice Demeyer
Onderzoek naar de wisselwerking tussen de verscheidene soorten van financiële blockchainapplicaties en het recht.

The Singularity: a philosophical perspective

Pieter De Petter
Er lijkt maar geen eind te komen aan de technologische vooruitgang in het algemeen en Artificial Intelligence in het bijzonder. Gaat dit effectief leiden tot 'The Singularity'?

MACHINE LEARNING AND POLLINATION NETWORKS: THE RIGHT FLOWER FOR EVERY BEE

Sarah Vanbesien Michiel Stock Niels Piot
Het combineren van nieuwe machine learning technieken met grote ecologische datasets, om zo predictiemodellen op te stellen. Deze kunnen zowel gebruikt worden om voorspellingen te maken voor nieuwe soorten, maar worden hier vooral toegepast om missing values te detecteren in bestaande datasets. De ecologische datasets zijn allemaal pollinatie/bestuivingsnetwerken.

Digitale beeldverwerking met behulp van partiële differentiaalvergelijkingen

Arnaud Devos
In vele computertoepassingen worden beelden geanalyseerd die ruis bevatten. Denk bijvoorbeeld aan medische beeldvorming. Deze scriptie bestudeert hoe met niet-lineaire diffusiemodellen automatisch afbeeldingen van een hogere kwaliteit kunnen bekomen worden.

DE SPRONG VAN EEN SKYDIVER IN 3D

Niels Jongen
In deze bachelorproef wordt de basis gelegd voor de ontwikkeling van een
gloednieuw 3D-visualisatieapparaat. Dit apparaat heeft als doel het 3D-traject van een skydiver op te nemen en te bestuderen. Dit zodat skydivers beter opgeleid kunnen worden waardoor er minder ongevallen gebeuren.

Programmeren met kleuters

Evi Verhasselt
De bachelorproef gaat over hoe je kan programmeren in de kleuterklas. Er zijn al enkele zaken op de markt om programmeren te integreren binnen de kleuterklas. Denk maar aan de Bee-bot,... Maar in de bachelorproef ga ik vooral dieper in op het gratis programma "ScratchJr". Hiervoor heb ik ook enkele didactische materialen ontwikkeld voor zowel kleuters als voor de leerkrachten.

Flexible Communication through Neural Synchronization: a computational modelling approach

Pieter Verbeke
Deze scriptie beschrijft een computationeel model dat twee manieren van leren vergelijkt om te verklaren hoe mensen in staat zijn zich flexibel aan te passen aan de omgeving.