Combining The New Android Platforms: Wear, TV and Auto

Erasmushogeschool Brussel
2015
Yoshi
Degent
­Nieuwe Android platformen Wear, TV en Auto zijn de toekomstTerwijl vele technologiebedrijven moeilijkheden hebben om met nieuwe innovatieve ideeën op de proppen te komen, lanceerde Google op hun jaarlijkse technologiebeurs, Google IO, maar liefst 3 nieuwe Android platformen. Zo zal het Android besturingssysteem zo bekend vanop onze smartphones binnenkort te zien zijn op talrijke smartwatches, televisies en zelf een vervanging vormen voor een vaak veel te ingewikkeld systeem in de wagen.
Meer lezen

Is daar een app voor?!

Thomas More Hogeschool
2015
Marijke
Meersman
Een applicatie als therAPPeut?Smartphones spelen in toenemende mate een rol in onze samenleving. De apps die je erop terugvindt, worden in overvloed gemaakt en helpen je met plannen, foto’s bewerken, ontspannen, navigeren, talen leren, sporten… Je kan er kortom alle richtingen mee uit. Ze vervangen kookboeken, fotoalbums, gezelschapsspelletjes en nog veel meer. Maar vervangen ze binnenkort ook een therapeut?In haar bachelorproef is Marijke Meersman (opleiding Toegepaste Psychologie van Thomas More) op zoek gegaan naar apps.
Meer lezen

Gedifferentieerde instructie aan de hand van tablets: een interventieonderzoek bij leerlingen van het vijfde leerjaar

Universiteit Gent
2015
Delphine
Santy
DIFFERENTIATIE IN DE KLAS: WAAROM NIET AAN DE HAND VAN TABLETS?Willen we niet allemaal dat de mogelijkheden van alle kinderen worden geoptimaliseerd in de klas? En is het niet raar om ICT uit de klas te bannen in een maatschappij waar het gebruik van deze technologieën zo duidelijk aanwezig is?Met deze vragen in het achterhoofd werd in het uitgevoerde onderzoek nagegaan of er met gedifferentieerde instructie aan de hand van tablets rekening kan worden gehouden met de individuele noden van leerlingen uit het vijfde leerjaar.
Meer lezen

Applied Apps: Handleiding voor tablet-gebruik, bij personen met cognitieve stoornissen, na een NAH

Arteveldehogeschool Gent
2014
Eline
Rysman
APPS ALS MEDICIJNOver de toepassing van tablet-applicaties bij personen met cognitieve stoornissen, ten gevolge van een niet-aangeboren hersenletselZeven uur dertig, daar is het rinkelende geluid van je smartphone. Voor je uit bed stapt, bekijk je je afspraken voor vandaag. Snel check je nog even het weer en de files.
Meer lezen

Het gebruik van tablets door kleuters binnen huiselijke kring

Universiteit Antwerpen
2014
Bianca
Vermeirsch
Zie bijlage.
Meer lezen

DE THERAPEUTISCHE MEERWAARDE VAN APPLICATIES OP HET VLAK VAN REKEN-, FIJNMOTORISCHE- EN VISUEEL-RUIMTELIJKE VAARDIGHEDEN

Arteveldehogeschool Gent
2014
Jennick
De Maeseneer
  • Joke
    Leplae
  • Hanne
    Vander Beken
 De therapeutische meerwaarde van applicaties“Leren met behulp van een tablet is hip” schrijft de auteur Aarts Claartje in de krant onderwijs van morgen. De tablet is een handig instrument dat je overal kan meenemen. Het is handig, gebruiksvriendelijk en het nodigt uit tot interactiviteit. Door de tablet worden kinderen hyperalert, gefocust en tegelijk ontspannen.
Meer lezen

Programmeren met de iPad: algoritmisch denken met Codea

VIVES Hogeschool
2014
Ann-Sophie
Fevery
Naar aanleiding van de nieuwsheisa rond “tablets in het onderwijs” zijn veel uitgevers en scholen bezig met een ontdekkingstocht naar hoe deze apparaten het beste in te zetten zijn. Een visie die ik nog niet veel ben tegengekomen, is het gebruiken van een tablet om te leren programmeren. Er is hier nog zeer weinig tot geen lesmateriaal voor ontworpen.Daarom heb ik een lessenpakket ontwikkeld om te leren programmeren op de tablet (app Codea). Het lessenpakket is bedoeld voor leerlingen uit de tweede graad van het secundair onderwijs.
Meer lezen

De integratie van tabletcomputers in het secundair onderwijs in Vlaanderen: een onderzoek naar de adoptiedeterminanten bij leer

Universiteit Gent
2013
Bettina
Boydens
 De iPadschool: de ervaring van de leerling en de leerkracht tijdens het eerste jaar met de iPad.De iPad-scholen. Vernieuwend en innovatief? De belichaming van de digitalisering van het onderwijs? Of slechts een dure gadget? Een kostelijke poging om mee te zijn met de veranderde maatschappij? Voor –en tegenstanders vanuit verschillende partijen legden de afgelopen jaren verschillende argumenten op tafel om al dan niet te geloven in het idee van de iPadschool. In dit onderzoek geloven we dat het in eerste instantie belangrijk is wat de ervaring van de gebruiker is met de iPad.
Meer lezen

Assessment of writing deficits in Parkinson's disease with a writing tablet: a pilot study

KU Leuven
2013
Sanne
Broeder
Als niets meer vanzelf gaat….Door Sanne BROEDERVoor patiënten met de ziekte van Parkinson lijkt niets meer automatisch te gaan. Over alles en elke beweging moet actief nagedacht worden. Zo ook bij het schrijven. De patiënten ervaren veel problemen tijdens deze taak en schrijven vaak totaal onleesbaar, voor anderen en voor zichzelf. Nieuw ontwikkelde oefeningen op een digitaal schrijftablet zijn in staat specifieke schrijfproblemen bij patiënten met de ziekte van Parkinson te ontdekken.
Meer lezen

Van smartphone en tablet naar voorleesloep voor blinden en slechtzienden

Hogeschool PXL
2013
Maarten
Denorme
Van smartphone en tablet naar voorleesloep voor blinden en slechtziendenHet schrift, dat 5000 jaar geleden werd uitgevonden, is onze belangrijkste vorm van informatie en communicatie. We denken dan automatisch aan boeken, tijdschriften en kranten, maar het schrift gaat veel verder. Ingrediënten op een verpakking, een vliegticket, een lottobiljet, etc. Kortom, het schrift is nog nauwelijks weg te denken uit onze maatschappij. Er is natuurlijk een probleem als de lezer de tekens niet meer kan zien.
Meer lezen