Taal en een aantal van haar varianten als mogelijke fitness cue voor consumentengedrag bij radio-advertenties.

Universiteit Gent
2015
Eléonore
Vandevoorde
  • Patrick
    Vyncke
Adverteren? Marketeer: let op je taalkeuze!In een experimenteel onderzoek werden 4 fictieve radiospotjes, ingesproken door eenzelfde professionele stem, aan 122 respondenten aangeboden in telkens 3 Nederlandstalige taalvarianten: standaard Nederlands, West-Vlaams en Antwerps. De luisteraars, netjes verdeeld in 3 groepen: standaard Nederlands sprekers, West-Vlaams en Antwerps sprekers, moesten telkens op een 5 punten schaal aangeven wat ze van de reclames vonden.
Meer lezen

De depositogarantie: zijn uw spaarcenten effectief beschermd?

Universiteit Antwerpen
2014
Steffi
Illegems
Blijven uw spaarcenten ook ‘gespaard’ bij faillissement van uw bank? Het Belgische depositogarantiestelsel.“BNP Paribas Fortis failliet”, zo kopt uw favoriete ochtendkrant. De wereldwijde financiële crisis sinds 2008 heeft bewezen dat een dergelijk scenario niet zo onrealistisch is als we wel zouden willen. Het faillissement van onder andere Lehman Brothers doet ook bij u vast wel een belletje rinkelen. Uw eerste reactie in een dergelijke situatie bestaat vermoedelijk uit paniek. Wat met uw zichtrekening bij deze bank? Meer zelfs, bent u uw zuurverdiende spaargeld kwijt?
Meer lezen

Incorporatie van psychologisch realisme in economische modellen

KU Leuven
2014
Charly
Picard
Klassieke economische modellen veronderstellen dat consumenten handelen uit eigenbelang. Ze kiezen die bundel van goederen en diensten die hun nut maximeren onafhankelijk van het nut van anderen. Psychologen stellen dit gedrag van consumenten in vraag, aangezien ze niet steeds beschouwd kunnen worden als een homo economicus. In het eerste deel van deze masterproef wordt het klassieke model beschreven waarbij de consument handelt uit eigenbelang.
Meer lezen

Welke elementen in online klantencommentaren bepalen of een consument die commentaar integreert in zijn beslissingsproces?

Odisee
2013
Katrien
Pypen
Welke elementen in online klantencommentaren bepalen of een consument die commentaar integreert in zijn beslissingsproces?Elektronische mond-aan-oor reclame (eWOM) speelt een belangrijke rol in het beslissingsproces van de consument. Mede omdat ze emoties bevatten die kunnen helpen bij het maken van de aankoopbeslissing (Park, 2012). eWOM bestaat in verschillende vormen en kan opgebouwd zijn uit verschillende elementen, dewelke een rechtstreekse invloed kunnen uitoefenen op de aankoopintentie.
Meer lezen

De ambtshalve toepassing van het Europees consumentenrecht

Universiteit Antwerpen
2013
Marijke
Frosch
Europeanisatie door de rechtspraak - Oneerlijk beding, en nu?Een nieuw mobiel abonnement, die leuke schoenen online en altijd maar die vervelende voorwaarden die gelezen en goedgekeurd moeten worden. Een hoop juridische bewoordingen, maar wat er nu echt staat en wat de gevolgen van het ondertekenen van die overeenkomst zijn is niet altijd even duidelijk. Herkenbaar? Als consument sluit je steeds een overeenkomst met voorwaarden. Hoewel deze meestal geen betwistingen opwerpen kan het voorkomen dat je soms toch ineens oog in oog staat met het recht.
Meer lezen

De invloed van de omvang van een brand delisting op consumentenreacties

Thomas More Hogeschool
2013
Joeri
Smet
Supermarktketens dupe van grote conflicten met fabrikantenAntwerpen – Recent onderzoek toont aan dat consumenten anders reageren naargelang de omvang van een conflict tussen supermarktketens en fabrikanten. Kleine conflicten waarbij één merk uit de rekken wordt gehaald doen consumenten vaak de winkel boven het merk verkiezen. Indien de supermarktketen alle merken van de fabrikant uit de rekken haalt, dan is de kans groter dat de consument van winkel en niet van merk verandert.
Meer lezen

Sophisticated Manipulation: Can Advise Against a Purchase Boost Sales?

KU Leuven
2013
Brecht
Vangheluwe
Gesofisticeerde manipulatieKan advies tegen een aankoop een boost geven aan je verkopen?Economisch gedrag van de consument, en misschien zelfs meer de manipulatie van dit gedrag, is altijd al een ‘hot topic’ geweest binnen marketing. Hoewel reeds heel wat onderzoek is verricht naar manipulatie van het keuzegedrag van de consument, blijven heel wat vragen die een waardevolle aanvulling zouden kunnen vormen, onbeantwoord.
Meer lezen

De evolutie en status van de publieke perceptie omtrent biotechnologische gewassen

Universiteit Gent
2012
Jasmien
Maes
Gentse universiteitsstudenten zeggen ja, maar… tegen ggo’sAl van bij het begin kreeg de commercialisering van de moderne plantenbiotechnologie veel tegenkanting, vooral in Europa.  Er was en er is de angst voor controleverlies,  de onzekerheid over de veiligheid, een gebrek aan vertrouwen in de controleorganen. Maar ook de uitgekiende  anti-ggo-campagnes leidden bij de burger tot een negatieve perceptie rond ggo’s. En ook al mist ze elke wetenschappelijke grond, toch houden ook de politieke overheden er sterk rekening mee.
Meer lezen

Verplaatsingsbereidheid van consumenten: een vergelijkende analyse tussen verschillende sectoren.

Vrije Universiteit Brussel
2011
Sylvia
Heyvaert
Verplaatsingsbereidheid van consumenten: een vergelijkende analyse tussen verschillende sectoren.Een belangrijke vraag die een winkeluitbater zich moet stellen, bij het op zoek gaan naar een geschikte locatie voor zijn vestiging, is de verplaatsingsbereidheid van een consument en de aanwezigheid van concurrenten. Eveneens is het van belang te weten naar welke eigenschappen de consument op zoek gaat bij de concurrentie zoals winkelimago, prijs, kwaliteit, tevredenheid enz. Eens de vestiging een vaste waarde is geworden, moet de uitbater trachten de consument aan zich te binden.
Meer lezen